Waarschijnlijk hebben jullie vast wel eens van de naam TBWA\NEBOKO gehoord. Het reclamebureau valt vaak in de prijzen en kan daarom worden benoemd tot een van de beste reclamebureaus van Nederland. Zij werken samen met grote merken als McDonald’s en Albert Heijn. Dit was dan ook de reden dat ik niets liever wilde dan hier stage lopen. En wat was ik blij dat ik uiteindelijk aangenomen was voor de functie strategie voor 5 maanden!
Meteen vanaf het begin was het voor mij duidelijk dat dit een enorm bedrijf is waar ik mijn weg in moest vinden. Een combinatie van zelfstandigheid en initiatief tonen heeft voor een soepel verloop van mijn stage gezorgd. De opdrachten kwamen vanzelf naar mij toe, maar tegelijkertijd had ik soms het idee dat ik niks te doen had en wilde ik zelf initiatief tonen. Dat laatste was ook nodig om meer te leren van andere afdelingen, zoals het bijwonen van een shoot. Want een groot bedrijf als TBWA\NEBOKO bestaat uit veel verschillende afdelingen, wat naast indrukwekkend, ook nadelig kan zijn voor een persoon als ik die graag van elk proces van de reclame-industrie wilde leren.
Omdat ik bij de functie strategie zat hield ik mij vooral bezig met de beginfase van de ontwikkeling van reclame. Deze bestond vooral uit het doen van concurrentie-analyses en overige desk- en fieldresearch. Zo heb ik mensen op straat moeten interviewen over hun ervaring bij McDonald’s en zocht ik belangrijke data op voor klanten. Naast deze werkzaamheden was het belangrijk om up-to-date te zijn als het gaat om het nieuws om ons heen. TBWA\NEBOKO heeft namelijk als hoofdstrategie het verbinden van een merk aan cultuur. Het zoeken naar zogenaamde triggers (opvallende cultuurgerelateerde nieuwsartikelen) was dan ook een dagelijkse bezigheid. Met behulp van deze triggers heb ik geholpen met het bijhouden van hun Instagrampagina ‘tbwatriggersnl’. Bovendien ben ik lid geweest van de feestcommissie en heb ik geholpen met het organiseren van het feest ‘Cannes aan de Schinkel’.
Als ik terugkijk op mijn ervaring tijdens deze stage heb ik ontzettend veel geleerd. Niet alleen inhoudelijk, maar ook over mijzelf in een werkomgeving als deze. Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat een kleiner bedrijf misschien beter bij mij zal passen waarbij de taken meer verschillend zullen zijn en je een grotere verantwoordelijkheid kan krijgen. Toch ben ik ontzettend dankbaar voor het krijgen van deze kans en had ik deze ervaring voor geen goud willen missen!