De laatste drie maanden van mijn tweede jaar communicatiewetenschappen heb ik fulltime stage gelopen bij Sam Friday. Sam Friday is bekend in de markt als een modemerk dat lingerie, swimwear en kleding verkoopt. Met 34 werknemers is het een kleine, maar snel groeiende organisatie. Naast de populaire online webshop, beschikt het bedrijf inmiddels over vier eigen brandstores (Utrecht, Haarlem, Maastricht en Den Haag) en is het merk exclusief te vinden in alle filialen van de Bijenkorf.
Het eerste wat mij positief verraste aan Sam Friday, was de informele werksfeer in het bedrijf. Iedereen kent elkaar en voelt zich vrij om alles (wel of niet werk gerelateerd) te bespreken. Ik, als stagiair werd ook meteen betrokken bij de rest van mijn tijdelijke collega’s. Het hoofdkantoor is gevestigd samen met het centrale magazijn. Dit zorgt ervoor dat de collega’s uit het kantoor en het magazijn nauw contact hebben. Er wordt standaard elke ochtend de tijd genomen om samen koffie te drinken en later ook samen geluncht. De managers uit de vier gevestigde brandstores in Nederland komen ook regelmatig langs om dingen te bespreken. Zo had ik in de eerste week al vrijwel iedereen ontmoet. Persoonlijk vind ik het erg belangrijk in een bedrijf dat iedereen zich op zijn gemak voelt en alles met elkaar kan bespreken. Dit was het geval bij Sam Friday. Zo voelde ik mezelf binnen een korte tijd al op mijn plek in het bedrijf.
Tijdens mijn stage was ik hoofdzakelijk bezig met de marketing voor de collectie die deze zomer (zomer 2022) verkocht werd, voornamelijk de bikini’s van Sam Friday doen het elk jaar weer goed. Mijn hoofdtaken waren het beheren en content maken voor de Instagram, TikTok en Facebookaccounts van Sam Friday en het opstellen van een (micro-)influencers plan. Daarbij werd ik ook betrokken bij besprekingen over de productie van de zomercollectie van 2023, waar nu al aan gewerkt wordt. Vrij snel werd ik losgelaten in al mijn taken, gezien mijn stagebegeleider (wat ook één van de bazen van Sam Friday is) het zelf druk had met het runnen van een bedrijf. Daarbij had hij binnen een korte tijd een vertrouwensband met mij opgebouwd, waardoor hij me snel zelfstandig te werk liet gaan. Aan het begin vond ik het lastig en spannend, omdat ik bang was om fouten te maken. Ik zocht telkens de bevestiging, of alles wat ik deed wel als goed ervaren werd. Gelukkig kwam hier al snel verandering in. Toen mijn stagebegeleider een paar keer had bevestigd dat hij enthousiast was over mijn ideeën en posts, durfde ik de sociale media kanalen compleet in eigen handen te nemen.
Mijn stageperiode bij Sam Friday was een erg fijne en leerzame ervaring. Zeker een aanrader als je nog opzoek bent naar een marketing-gerichte stage. De lange 9-17 uur werkdagen exclusief 1.5 uur reistijd vielen me zwaar, maar het heeft me veel geleerd en een kijkje in het werk- en bedrijfsleven gebracht.