CW Stageblog

Midden / eind stage

Vanaf 9 januari 2023 ben ik stage gaan lopen bij ‘vly’. Dit is een food start up, gevestigd in Berlijn. vly maakt plantaardige zuivel op basis van erwtenproteïnes. Ik zag hun producten in de Albert Heijn. Ik ben het sindsdien steeds opnieuw gaan kopen, want ik vond het super lekker. Ik kwam heel toevallig een vacature van hen tegen op internet. Ik vond het erg leuk dat ik was uitgekozen om in het marketing team stagiair te worden. Omdat ik heel enthousiast ben over hun missie met hun gezonde producten, ben ik gemotiveerd om vly in Nederland heel groot te maken. In Berlijn is het al heel groot en is vly in 2022 gekozen als het product van het jaar.

Het team in NL bestaat uit een Barista die vly verkoopt aan koffietentjes. Ook bestaat het uit een Brand manager, die alle sales regelt in Nederland. Deze brand manager is tevens mijn stagebegeleider. Ik werk nauw met haar samen. Omdat er in Nederland geen vast kantoor is, werkte we bij Spaces. Dit zijn flex plekken. Ook werkte ik nauw samen met het Duitse marketingteam, de meetings met het Duitse team vonden online plaats.

Ik krijg veel verantwoordelijkheden. Een gemiddelde stagedag bestaat uit het checken van de socials. Ik kijk of Nederlanders iets over vly posten, of dat er op social media of in het nieuws iets gebeurd waar vly zich in kan mengen. Ook oriënteer ik me op samenwerkingen. Zo vraag ik of bedrijven, die goed bij vly passen, een proefpakketje willen. Ik heb ook contact met een social advertisement bureau. Ik maak advertenties die online worden gezet. Op dit moment gaan er dus advertenties in Nederland rond die ik zelf heb gemaakt, dat vind ik wel gaaf!

Ik heb veel meetings met het Duitse team en denk mee over de content strategie. Ook zijn er branding workshops, waarin ik kan meedenken over de brand identity van vly. Er wordt gebrainstormd over vragen zoals: “Wat is vly en wat voor communicatie past bij vly?” Ik vind het heel leuk dat alle dingen die ik zeg, er ook echt toe doen. Als we een meeting hebben over hoe een pak melk qua design eruit moet zien, is mijn feedback bepalend voor het eindresultaat. Dit vind ik heel leuk aan een start-up, je bent een klein team en je hebt een doel met elkaar. Je bent daardoor niet ‘één van de stagiairs’ waarin je niet serieus wordt genomen.

Een interessante leerervaring is dat ik nu weet dat ik de tijd die je besteed om achter de computer te scrollen en loopt te zoeken naar samenwerkingen, niet leuk vind. Ik vind het prima om te zoeken naar samenwerkingen, maar niet 4 dagen in de week. Ik heb wel advertenties moeten ontwerpen, ik denk mee over strategieën, maar dit is niet een taak die elke dag gedaan moet worden. Zo heb ik vaak stagedagen gehad waarbij ik dacht; wat ga ik nu nog doen? Want ik heb al de hele ochtend bedrijven gemaild en nu is het simpelweg afwachten op reactie…

Mijn onderzoek gaat goed, omdat ik, als ik klaar ben met mijn stagewerkzaamheden, aan mijn onderzoek ga. Ik merk dat het onderzoeken mij meer uitdaging en energie geeft, omdat ik bezig ben met het oplossen van een complex vraagstuk. Zo kan ik vly daadwerkelijk helpen met de soort communicatie wat bij hen het beste zou werken. Ik heb geconstateerd dat ik marketing wel leuk vind, maar niet als full time bezigheid. Het werk is heel erg uitvoerend en praktisch, waardoor ik cognitief niet altijd wordt geprikkeld. Ik heb geleerd dat ik dit soort werk alleen parttime wil doen.

Ik heb daarom besloten om met mijn stage te stoppen, maar nog wel een paar uur per week te blijven werken voor vly. Ik heb namelijk al 60 dagen stage erop zitten. De NL brand manager gaat weg. Er komt een nieuwe brand manager die in Duitsland gaat werken. Dat betekent dat ik volledig de verantwoordelijkheid krijg in Nederland. Ik merk dat vly steeds bekender in Nederland wordt. Ik vind het super gaaf dat de populariteit van vly in NL afhankelijk is van mijn werk!

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *