Voordat mijn stage begon was ik in 2016 één keer eerder op de Zuidas geweest. Ik kan me nog herinneren hoe indrukwekkend, maar ook vooral hoe niet-Amsterdams het aanzicht van de hoge kantoortorens op mij over kwam. Nu, enkele jaren later, zijn diezelfde torens, de maatpakken en hectiek van Zuid veranderd in mijn dagelijkse realiteit. Vanaf september 2018 tot februari 2019 ben ik bij ABN AMRO MeesPierson werkzaam geweest als Marketing & Strategie stagiair. Een drukke doch leerzame stage, waarin me nooit heb verveeld en geen enkele week hetzelfde was.
Voor de meesten is ABN AMRO een bekende naam. Bij het uitspreken van de toevoeging ‘MeesPierson’ daarentegen, krijg ik nog wel eens een vragende blik terug. ABN AMRO MeesPierson is de Private Banking tak van ABN AMRO. Onze diensten, producten én marketing zijn daarom speciaal geënt op onze vermogende klanten: klanten met meer dan €500.000 vrij besteedbaar vermogen. Hoewel ABN AMRO en ABN AMRO MeesPierson dus aparte takken van het zelfde bedrijf zijn, delen ze wel een hoop, waaronder ook het hoofdkantoor op de Gustav Mahlerlaan. Het was dan ook op de Gustav Mahlerlaan waar ik voor het eerst kennis maakte met mijn nieuwe team: het MDT Marketing PBNL.
Na het ophalen van m’n laptop, het activeren van m’n beveiligingspas en een twee dagen durende onboarding voor stagiairs, kon ik eindelijk écht beginnen aan de stage. Tot mijn grote genoegen werd ik door een ongelofelijk gastvrij team ontvangen. Het team waarin ik terecht kwam was een multidisciplinair team (MDT). Ik zat dus niet enkel bij marketeers, maar ook bij data-analisten, grafisch ontwerpers, eventmanagers, webdevelopers en contentschrijvers in een team. Het marketing MDT fungeerde als schakel tussen de bank en de media- en reclamebureaus waar we mee werkten. De open en behulpzame houding van mijn collega’s verhief mijn stageplek tot een leerschool waarin het stellen van vragen werd aangemoedigd, en er een heuse teamgeest heerste. Ik denk dan ook dat het succes en mijn tevredenheid over deze stage grotendeels te danken is aan de begeleiding die ik niet enkel van mijn stagebegeleider, maar ook van de rest van het team ontving.
Bij aanvang van de stage werd ik vrijwel direct geconfronteerd met de enorme snelheid waarbij zaken in het bedrijfsleven worden afgehandeld. Het tempo lag hoog, zeer hoog. Dit tempo in combinatie met het feit dat ik geen eerdere bancaire of marketing-ervaring had, zorgde voor een uitdaging in de eerste weken van de stage. Ik heb in de eerste weken vooral veel moeten luisteren en kijken. Gelukkig raakte ik al snel bekend met de gang van zaken en na enkele weken voelde ik me als een vis in het water. Vanaf dat moment kon ik ook steeds meer taken opnemen en voelde ik me een volwaardig teamlid.
Tijdens de vijf maanden stage heb ik mogen werken aan een grote multimedia campagne, enkele evenementen, de interne communicatie en een grote interne campagne. Mijn werkzaamheden bestonden enerzijds uit het ondersteunen van mijn stagebegeleider, een marketing manager, door het uitvoeren van praktische zaken zoals het schrijven van interne communicatie of het opstellen van een campagneblauwdruk. Anderzijds was ik erg veel bezig met het regelen van capaciteit bij andere collega’s, afdelingen of bedrijven. Zo stond ik regelmatig in contact met de grafische ontwerpers, de data-analisten, onze finance-afdeling of externe leveranciers. Daarnaast was ik met enige regelmaat op bezoek bij collega’s op onze klantkantoren en sprak ik klanten op evenementen zoals Dutch Design Week in Eindhoven en het World Tennis Tournament in Rotterdam. Door deze afwisseling aan taken en bezigheden, had ik de kans om de organisatie goed te leren kennen.
Echter, aan al het mooie komt een einde. Zo ook aan deze enorm leuke stageperiode, bij een prachtig bedrijf in een fijn team. Omdat ik het zo naar m’n zin had, wilde ik eigenlijk helemaal nog geen afscheid nemen van de bank. Gelukkig hoeft dat ook nog niet; ik mag nog zeker tot juli parttime bij de strategie-afdeling van ABN AMRO MeesPierson blijven werken. In mijn ogen een prachtig compliment.