CW Stageblog

Marketing & communicatiestage in de muziekwereld

Afgelopen 3 maanden heb ik stage gelopen bij een bedrijf genaamd Stardom. Dit is een bedrijf dat muziekstudio’s verhuurt aan producers en DJ’s, en daarnaast beginnende artiesten hulpmiddelen aanbiedt om te slagen in de muziekindustrie. Het is een klein bedrijf met een zeer klein team, waardoor ik erg nauw werd betrokken bij de gang van zaken van het bedrijf, en veel verantwoordelijkheden kreeg. Zo was ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het onderhouden van het contact met de ‘Stardom Family’, de community waar veel beginnende artiesten in zitten. Ook was ik veel bezig met bekijken hoe de branding van het bedrijf beter kon. Zo moest ik bijvoorbeeld nieuwe concepten bedenken voor op de sociale media-accounts, nieuwsbrieven schrijven, maar ook evenementen in het echt organiseren.

Stardom was op het moment dat ik begon met stage lopen, net aan het kijken om eventueel uit te breiden en een nieuwe studio in een nieuwe stad (niet Amsterdam) te openen. Ik heb hier veel tijd en energie in gestoken. Ik moest dan bijvoorbeeld in steden als Rotterdam, Utrecht en Groningen onderzoek doen naar het huidige aanbod van muziekstudio’s, kijken wat eventuele geschikte locaties konden zijn voor een muziekstudio, en deze bedrijven dan benaderen. Het is helaas nog niet gelukt om een nieuwe studio te openen, maar de verwachting is wel dat dit in het eerste kwartaal van 2024 wel plaats zal vinden. Ik heb hier echter al veel meetings met locatiemanagers etc. voor gedaan en ook al verschillende locaties bezocht, die goede kandidaten kunnen zijn voor een nieuwe studio in 2024.

Een gemiddelde dag tijdens mijn stage is lastig te beschrijven, omdat het erg afwisselend is. Ik begon meestal rond 10:00 samen met de manager van het bedrijf, waarbij we vaak even kort de planning van de dag bespraken en dingen bespraken die op een dag moesten gebeuren. Ik begon dan vaak met het beantwoorden van mails, bijvoorbeeld over de nieuwe locatie, maar dus ook bijvoorbeeld van leden van de ‘Stardom Family’. Verder had ik ook vaak online meetings met dit soort mensen. Daarnaast was ik veel bezig met het bedenken en genereren van nieuwe content voor de sociale media, het schrijven van nieuwsbrieven en uitzetten van andere mails. Ook heb ik dus een aantal evenementen georganiseerd voor het bedrijf, zoals een netwerk borrel voor muzikanten bovenin de A’dam Toren, en een soort blind dates waarbij artiesten aan elkaar gekoppeld werden om samen in één van onze studio’s een nummer samen te maken. Vooral het nadenken en opzetten van deze evenementen vond ik leuk om te doen, omdat hier veel enthousiaste reacties op kwamen.

Stardom is een informeel maar professioneel bedrijf, wat ervoor zorgt dat er een fijne werksfeer hangt. Je hoeft niet bang te zijn om te zeggen wat je denkt en wordt als stagiair meteen als serieus genomen en je input wordt ook echt verwerkt. Voor mensen die affectie hebben met de muziekwereld en graag een stage in de marketing/communicatie branche willen doen, zou ik deze stage zeker aanraden!


Posted

in

by