“Zo nu zelfs Linda de Mol weggaat bij RTL kijk je vast minder uit naar je stage, hè?” dit soort opmerkingen hoorde ik regelmatig in de weken voordat ik aan mijn stage bij RTL begon. Voor aanvang van mijn stage is er veel gebeurd binnen RTL en dit werd ook breed uitgelicht in de media. Zelf begon ik ook te twijfelen in wat voor situatie ik terecht zou komen tijdens mijn stage. Ik verwachte een instortende, chaotische organisatie die aan het begin stond van een concurrentie oorlog met Talpa. Maar deze zorgen bleken ongegrond…
Toen ik begon te zoeken naar stagefuncties wist ik eigenlijk al wel dat ik graag binnen de mediabranche stage wilde lopen. Al snel kwam ik uit bij de stagevacature van RTL op de Marketing & Research B2B afdeling, een vacature die perfect aansloot bij al mijn voorkeuren en eisen. En eind november kreeg ik te horen dat ik welkom was om vanaf eind januari het team te komen versterken!
Ik keek enorm uit naar mijn stage, hoewel ik uiteraard wel enigszins opzag tegen het 9 tot 5 leven, maar ik was er enthousiast over de functie en over RTL als stagebedrijf. Naarmate mijn stage dichterbij kwam, kwamen er steeds vaker artikelen in de media over de uitbreiding van het mediabedrijf Talpa Network, de commerciële concurrent van RTL, van John de Mol. Het lijstje met RTL talenten die overstapten naar Talpa begon te groeien en daarmee groeide ook het aantal opmerkingen dat ik hierover kreeg, wanneer ik mensen vertelde dat ik bij RTL stage ging lopen. Deze opmerkingen in combinatie met de berichten in de media zorgden ervoor dat ik toch begon te twijfelen. In wat voor situatie zou ik terecht gaan komen tijdens mijn stage.
Gelukkig bleek mijn twijfel niet terecht. Hoewel er inderdaad enigszins een chaotische sfeer hing binnen de organisatie, bleek dit juist een positieve situatie, zeker voor mij als stagiaire. De door John de Mol ontketende media-oorlog leidde binnen RTL niet tot blinde paniek, maar creëerde het besef dat verandering en innovatie belangrijker was dan ooit. RTL heeft lange tijd weinig hoeven investeren in vernieuwing, omdat inkomsten toch wel binnenkwamen. Maar dit veranderde met de dreiging van Talpa als groeiende concurrent. Het afgelopen half jaar bleek juist een leerzame periode om als stagiaire bij RTL te werken. Op alle vlakken ligt de focus op vernieuwing en verbetering. Hoe deze veranderingen in de praktijk uitgevoerd werden, werd regelmatig toegelicht in presentaties vanuit verschillende afdelingen. Het liefst zou ik uitgebreid vertellen over de positieve veranderingen die binnen RTL de afgelopen maanden zijn doorgevoerd, maar helaas mag het merendeel van deze informatie nog niet extern gecommuniceerd worden. Want zoals velen bij RTL weten; Big Brother is watching…
Eén verandering, welke wel extern gecommuniceerd is, was het langdurige partnerschap met BrandDeli, het saleshouse van lineair en online TV merken zoals MTV, TLC en Comedy Central. Met deze samenwerking werd de positie van RTL in de markt versterkt en kan RTL adverteerders een groter en meer divers aanbod bieden. Hierdoor heb ik veel geleerd over hoe samenwerking tussen gelijke afdelingen van verschillende bedrijven plaatsvindt en wat voor problemen hierbij voor kunnen komen.
Al met al bleken mijn twijfels en zorgen compleet ongegrond en ben ik achteraf juist erg blij dat ik tijdens deze periode stage heb mogen lopen bij RTL. Ik heb tijdens mijn stage veel geleerd over het medialandschap in Nederland en specifiek hoe RTL in dit medialandschap acteert. En ik zou een stage bij RTL dan ook zeker aanbevelen, ongeacht het beeld dat in de media soms geschetst wordt over de huidige situatie bij RTL.
Leave a Reply