Alweer een half jaar geleden begon ik aan mijn stage bij Ketchum Amsterdam. Via een vriendin was ik aan de stage gekomen en was door haar positieve verhalen overtuigt om te kiezen voor dit bedrijf. Tijdens het zoeken naar een stage zag ik namelijk door de bomen het bos niet meer. Ik had geen flauw idee welke werkzaamheden bij mij zouden passen, wat voor een bedrijf mijn voorkeur had en wat ik überhaupt van het stagelopen zou vinden. Er zijn bizar veel vacatures te vinden voor marketing en communicatie met net een andere beschrijving. Na twee tegenvallende sollicitaties was ik blij dat ik persoonlijke ervaringen van iemand had die ik goed ken, waardoor ik zeker wist dat ik een goede keuze zou maken.
Ketchum is een communicatie advies bureau in Amsterdam, met vestigingen over de hele wereld. Het bedrijf is gespecialiseerd in PR en heeft veel verschillende klanten in de lifestyle/food sector maar ook in de IT. Dit is een erg leuk punt aan het bedrijf, als stagiair mag je voor veel verschillende merken werken waardoor je er goed achter kan komen welke merken of bedrijven goed bij jou passen. Iets wat ik namelijk heb geleerd tijdens de stage is dat je echt in een merk moet geloven, wil je hier goede PR voor neerzetten.
De werkzaamheden liepen ook erg uiteen. Social media campagnes opstellen, persberichten schrijven, helpen bij evenementen, monitoren en het maken van nieuwsoverzichten, perszendingen versturen en het maken van perslijsten. Een van de leukste dingen van de stage vond ik de perszendingen van een make-up merk. Ik mocht bloggers contacten en ze vervolgens make-up opsturen. Het was erg om in contact te zijn met deze dames en te zien wat de resultaten waren op hun blogs. Een ander hoogtepunt waren twee evenementen waarbij ik had geholpen. Het is heel leuk om het hele plaatje van PR te zien en bij Ketchum krijg je dit zeker mee.
Stage bij Ketchum kan ik bij iedereen aanraden, de sfeer op het kantoor is namelijk heel erg goed, elke week zijn er vrijdagmiddagborrels en je krijgt heel veel vrijheid om zelf je week in te delen. Er wordt goed naar je geluisterd wat jij leuk vindt, zodat jij kan helpen bij de dingen waar jij van wilt leren. Als je graag in de PR wilt werken en nog niet goed weet welke sector je in wilt is Ketchum het perfecte bureau om te testen welke merken goed bij jou passen.