Ik heb de afgelopen vijf maanden stage gelopen bij SimplyPR, een marketing bureau in Amsterdam, gespecialiseerd in Public Relations en Influencer marketing. Het bureau heeft een breed aantal segmenten waarin zij werkzaam zijn, namelijk Fashion, Beauty, Travel, Interior and Food. SimplyPR werkt voor een breed portfolio aan internationale merken, van High Fashion merken tot kleinere, duurzame merken. Het primaire doel van Simply is om de naamsbekendheid van de merken die zij vertegenwoordigen te maximaliseren en positieve media aandacht voor het merk en haar producten te genereren.
Ik heb de eerste anderhalve maand van mijn stage wel op het kantoor kunnen ervaren, wat heel leerzaam was en een essentiele basis om mijn werkzaamheden later ook zelfstandig thuis te kunnen uitvoeren. Ik was deel van het lifestyle team, dit houdt in dat ik mijn voornamelijk met merken bezighield die binnen de categorie beauty, welzijn en interieur vielen. Mijn dagelijks taken waren zeer uiteenlopend, wat de stage naar mijn mening zeer interessant maakte. Zo hield ik onder andere de social media pagina’s bij van de merken, schreef ik persberichten en maandelijkse publicatieoverzichten, leverde ik persmateriaal aan voor tijdschriften en blogs en creëerde ik samen met mijn collega’s prachtige perspakketten voor nieuwe producten. Ik heb tijdens mijn stage, ondanks dat ik thuis zat, een heleboel waardevolle nieuwe vaardigheden geleerd. Zoals het werken met programma’s zoals Falcon en Geopress, voor het bijhouden van publicaties en de engagement op sociale media. Ook heb ik mij per merk erg verdiept in de merkidentiteit om zo een passend en aantrekkelijk persbericht te kunnen schrijven voor het aankondigen van nieuwe campagnes. Echter heb ik van het conceptualiseren en maken van de perspakketten voor de merken veruit het meeste geleerd. Ik heb voor één project namelijk de verantwoordelijkheid gekregen om dit project volledig te overzien. Er komen hier veel facetten bij kijken, het concept moet namelijk voldoen aan de wensen en identiteit van het merk, maar ook binnen een bepaald budget vallen en daarnaast is het logistiek gezien een uitdaging om alle benodigdheden (zeker als deze vers zijn) op tijd binnen te hebben om aan te deadline te voldoen. Het perspakket in kwestie bevatte allerlei verse plantjes omdat het merk bekend staat om haar ‘groene’ uitstraling. Naast dat dit veel denkwerk koste achter de schermen, heb ik samen met de andere stagiaire alle honderd pakketten twee dagen lang zorgvuldig met de hand ingepakt. Het was heel veel werk maar uiteindelijk is deze campagne ontzettend positief ontvangen bij zowel de klassieke media als bij de influencers die dit pakket cadeau kregen. Aan de evaluatie van de campagne is dan ook te zien dat dit de grootste en meest succesvolle campagne van het jaar was, iets waar ik zeer trots op ben dat ik daar deel van mocht uitmaken. Al met al zou ik een stage in de PR zeker aanraden, de tijd vliegt voorbij en je komt er met zo veel relevante nieuwe kennis uit. Ook kijk je veel kritischer naar je eigen consumptiegedrag, en hoe je als individu reageert op advertenties voor nieuwe producten. Ik geloof dat dit zowel een enorm waardevolle aanvulling was op zowel mijn academische carrière als mijn blik op de commerciële branche in het algemeen.
Met het oog op mijn onderzoek zijn er ook een aantal interessante bevindingen naar voren gekomen, mijn onderzoeksvraag was: In hoeverre heeft het soort influencer dat gebruikt wordt voor het promoten van een duurzaam merk effect op de koopintentie en evaluatie van de samenwerking bij instagram gebruikers tussen de 18 en 30 jaar?
In de PR wordt vaak geprobeerd om samenwerkingen op te zetten met influencers die een groot publiek hebben om zo een zo groot mogelijke aandacht te genereren voor de campagne. Daarnaast bestaat de aanname dat influencers met een grote aanhang als experts worden gezien binnen het veld, en dat hun mening dus betrouwbaarder is. Op basis van een experiment bij meer dan 45 participanten is echter gebleken dat het aantal volgers van een influenceer op individueel niveau helemaal geen effect heeft op koopintentie, en dat de campagne ook niet positiever wordt geëvalueerd als iemand binnen de categorie meso-influencer valt. Wat echter wel een positief effect had, is de match-up tussen de influencer en het merk. Als de influencer een duidelijke interesse had in duurzaamheid voordat deze een duurzaam product promootte, werd de samenwerking als geheel als positiever beschouwd dan als deze werd gepromoot door een influencer die niet per definitie ‘duurzaam’ was. De aanname uit de marketingwereld dat populariteit een belangrijke drijfveer is voor consumenten, wordt hier dus als onwaar bewezen en wellicht wordt het daarom tijd om influencers op basis van nieuwe, meer relevante kenmerken te selecteren.
Leave a Reply