Ik dacht dat het vinden van een stageplek de moeilijkste taak zou zijn gedurende de gehele officiële stageperiode maar uiteindelijk bleek dit, voor mij persoonlijk, het makkelijkst te zijn en daarom zal ik in mijn blog uitleggen hoe ik Erasmus Centre for Entrepreneurship heb gevonden.
Het is waarschijnlijk onnodig om te melden maar Communicatiewetenschap is zó divers en uiteenlopend, oftewel de keuze is reuze! Maar hoe weet je 100% zeker welke keuze het beste is voor jou? Het enige wat ik zeker wist is dat ik geen stage wilde lopen bij een bedrijf dat voornamelijk te maken heeft met media, maar verder was ik het spoor bijster helaas.
Daarom besloot ik een stappenplan te maken en dit stappenplan wil ik graag met jullie delen. Ik kan je helaas geen garantie bieden op succes. Maar wellicht kan het je veel kopzorgen besparen als je er op tijd mee aan de slag gaat.
Ik ging alle vakken na die ik heb gevolgd om te bepalen van welk vak ik het meest genoot. De Business Administration minor ‘Managing Strategy and Marketing’ vond ik ontzettend interessant en uitdagend. Regelmatig betrapte ik mezelf op de gedachte of het me zou lukken om mij nóg meer te kunnen verdiepen in bedrijfskunde, zonder communicatiewetenschap volledig de rug toe te hoeven keren. You can’t turn your back on your first love, am I right?!
Het creëren van een perfecte mix werd dus mijn doel en gelukkig ben ik hierin geslaagd!
Vervolgens leek het mij verstandig om heel veel vacatures te gaan lezen omdat ik dan een globaal idee kon krijgen van alle mogelijke werkzaamheden. Je hebt een vaag idee van wat er van je wordt verwacht maar je weet het niet zeker. Daarnaast verwacht ieder bedrijf iets anders van een stagiaire. Indeed werd daarom mijn beste vriend en ik heb in razendsnel tempo alle vacatures gelezen die erop stond. Wist je trouwens dat je een profiel kunt aanmaken op Indeed en zelfs mailnotificaties kunt instellen zodra een vacature wordt geüpload dat bij jouw wensen past?
Mijn eis met de hoogste prioriteit was het volgende: het bedrijf moet in de vacature zelf aangeven dat zij ruimte bieden aan de stagiaire voor het uitvoeren van eigen onderzoek. Waarom had ik deze eis? Omdat de UvA van ons eist dat we veel tijd besteden aan ons onderzoek en dan is het dus belangrijk dat jouw stageplek jou hierin steunt. Ik vond het daarom prettig om vacatures uit te kiezen die bij voorbaat communiceerden dat zij hierbij zouden steunen en helpen.
Inmiddels had ik een aantal vacatures gevonden waar ik een goed gevoel bij had maar ik had mijn zinnen gezet op één specifiek bedrijf: Erasmus Centre for Entrepreneurship, het toonaangevende centrum voor ondernemerschap in Europa. Zij houden zich bezig met alle zaken rondom innovatie en ondernemerschap, hetgeen ik veel over heb geleerd tijdens mijn minor! Mijn hart begon sneller te kloppen van enthousiasme bij het lezen van de vacature. Zou ik de perfecte mix hebben gevonden? Of is dit te mooi om waar te zijn?
Ik besloot direct dat ik hen als eerste moest aanschrijven en ik hield de overige vacatures in mijn achterhoofd, mocht mijn plan niet lukken. Het schrijven van de brief vond ik spannend omdat ik de vacature dolgraag wilde hebben en tegelijkertijd ook duidelijk wilde maken dat ik de ideale kandidaat ervoor was vanwege mijn interesse in zowel communicatiewetenschap en bedrijfskunde. Ik raad heel sterk aan om de tijd te nemen de brief op een professionele manier persoonlijk te maken. Geen enkel bedrijf wordt enthousiast van een opsomming van competenties, dus laat door middel van je brief een stukje van jezelf zien.
Gelukkig werd mijn harde werken voor de sollicitatiebrief beloond en werd ik uitgenodigd voor een gesprek. And the rest is history…
Inmiddels leer ik door middel van mijn stage ontzettend veel op het gebied van communicatiewetenschap maar ook over ondernemerschap en innovatie. Ik mag dus met trots zeggen dat ik mijn perfecte mix heb gevonden!
Hopelijk kan dit stappenplan jullie ook helpen!