CW Stageblog

Het vinden van een stage in de (overweldigende) mediawereld


Ergens tijdens je bachelor Communicatiewetenschap moet je stage gaan lopen. Toen ik een bachelor ging uitzoeken vond ik dit ook een pluspunt van de studie. Echter, nadat het eerste anderhalf jaar van de bachelor voorbij was, moest je de laatste anderhalf jaar zelf inrichten. Ik had alleen nog geen idee welke kant ik op wilde. Ik wilde per se stagelopen in een sector waar ik ook later wilde gaan werken. Ik besloot dus om eerst mijn scriptie te schrijven en een minor te volgen. De minor die ik volgde was Business Administration: Marketing and Strategy en dit vond ik reuze interessant, Ook vond ik tijdens de bachelor vakken als persuasieve communicatie, content marketing en medialandschap het interessantst. Eén plus één is twee, ik ging op zoek naar een marketing stage in de mediawereld.

Toen ik op Indeed en LinkedIn ging kijken naar mediastages vond ik dat vrij overweldigend. Er was erg veel en in de vacaturetekst stond wel uitleg van wat je taken zou zijn, maar echt een duidelijk beeld van wat ik kon verwachten van de stages had ik niet. Toevallig kwam ik online de Dag van de Mediastages tegen. Dit is een evenement dat plaatsvond in april in Beeld & Geluid. Allerlei mediabedrijven, zoals Talpa, RTL en DPG Media, hadden daar een stand. Daarnaast waren er talks en workshops over het werken in de media. Ik ben hier naar toe gegaan en kan het aanraden als je zelf ook een mediastage zoekt. Ik heb met meerdere bedrijven gesproken en werd zelfs door Warner Bros gevraagd om op de sollicitatie te komen. Na deze dag had ik een duidelijker beeld van wat de stages inhielden en wat ik wel en niet leuk vond. 

Zo vond ik het fijn om niet in een megabedrijf stage te lopen. In megabedrijven zoals RTL had ik het idee dat je minder eigen inbreng hebt en dat je minder in verbinding staat met de andere afdelingen. Daarnaast had ik de voorkeur om stage te lopen bij een mediabedrijf dat niet alleen gefocust is op één ding, bijvoorbeeld alleen televisie. Aangezien het een stage is, is het een oriëntatie op wat je later als carrière wil. Daarbij is het fijn om met veel zaken in aanraking te komen om zo een duidelijker beeld te krijgen van wat jijzelf later wilt als carrière. 

Toen kwam ik online de vacature Brand Marketing stagiaire bij &C tegen. &C is het 360-graden lifestyle platform van Chantal Janzen. Het heeft een magazine, online kanalen, webshop, tv-producties en live evenementen zoals Chantal’s Pyjama Party. Dit was dus perfect voor mij: een gevarieerd mediabedrijf met een niet te groot team. Ik was meteen enthousiast en ging er solliciteren. Tijdens de sollicitatieprocedure wist ik onmiddellijk dat dit de perfecte match was. Ik vond de mensen geweldig en kreeg te horen dat je eigen inbreng gewaardeerd werd. Ik werd aangenomen. Nu zit ik ongeveer een maand bij &C en weet ik dat het de juiste keuze was. Als ik nog een tip mag geven voor het vinden van jouw perfecte stage: bezoek zoveel mogelijk evenementen van sectoren die jou interessant lijken en ga er met een open blik in. Zo gaat het ook jou zeker lukken om de perfecte stage te vinden!


Posted

in

by