Via een vriendin kwam ik bij Iconic Studios, een PR bureau, terecht. Zij had een jaar geleden daar stage gelopen en sprak hier altijd erg enthousiast over. Toen ik dus zelf een stage moest gaan zoeken, heb ik Iconic gelijk gemaild. Iconic omschreef zichzelf als een ‘full service creatief PR bureau met een kantoor en showroom in het centrum van Amsterdam’. Ze adviseren mode, lifestyle, muziek en tech merken over crosschannel communicatie om hun impactvolle offline en online aanwezigheid te versterken en interactie met hun publiek te stimuleren. Op deze manier zijn ze in staat om exposure voor al hun merken te realiseren en een toename in hun naamsbekendheid, traffic en conversie te garanderen.
Begin september begon mijn stage en ik schrijf dit nu een paar maanden verder. Ik loop vier keer in de week stage en mocht elke dag naar kantoor komen. Helaas is dat sinds de persconferentie van 12 november anders en ben ik nu nog maar één keer op kantoor. Ik heb super veel geleerd door mijn stage bij Iconic.
Elke dag ziet er anders uit, maar over het algemeen ben ik bezig met het verzamelen en rapporteren van print, online en social media clippings, pitchgrids maken, dit houdt in dat je een gedetailleerd overzicht maakt van alle relevante media waarnaar we een persbericht en/of packshots naar sturen, mails uitzenden, persberichten vertalen en versturen via mailingssysteem (launchmetrics) voor verschillende merken, showroom werkzaamheden, zoals uitleen, retouren, stomen, in- en uitboeken en event hosting (gastenlijst). Ik heb helaas niet zo veel van eventhosting meegekregen, omdat veel events niet door konden gaan door de covid maatregelen. Maar normaal zou je dan betrokken geweest zijn bij bijvoorbeeld een product- of lanceringsevenementen en zou je bedrijven voorzien van een gastenlijst bestaande uit een geschikte selectie van pers, stylisten,VIP’s, celebrities, influencers en in-crowd.
Het team van Iconic is geweldig om mee te werken. Er werken 10 power vrouwen en er hangt altijd gezellig sfeer op kantoor. In het begin waren we met drie stagiaires in totaal, daardoor kregen we veel opdrachten en meer verantwoordelijkheden. We konden met veel verschillende projecten en merken meekijken, wat erg leerzaam was. je merkt dat hoe langer je stage loopt, hoe leuker het wordt. Je krijgt steeds meer verantwoordelijkheden en je voelt je steeds beter bij het team horen.
Ik heb gemerkt dat Iconic de laatste maanden ook steeds sneller groeit en groter wordt. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld namelijk 8 stagiaires. Samen met een andere stagiair mocht ik hun laatst inwerken. We gaan nu ook met een nieuw communicatiesysteem werken, Slack, daar mocht ik ook handleidingen voor maken voor programma’s die wij gebruiken.
Het einde van mijn stage komt in zicht, maar ik ben tot nu toe erg blij met mijn ervaring als stagiaire bij Iconic Studios. Ik heb er veel mogen leren en heel veel nieuwe mensen mogen ontmoeten. Alleen weet ik niet zeker of ik later zelf de PR in wilt gaan. Het is ook vaak en veel achter je laptop werken. Mij lijkt het ook erg interessant om meer de productie kant op te gaan. Al met al is het een hele productieve en leerzame stage, want ook al ambieer ik later wellicht geen baan in de PR, dan heb ik dat ook geleerd van deze stage.