Voor Communicatiewetenschap aan de UvA loop ik in mijn tweede jaar 5 maanden stage bij een Social Media Marketing Bureau genaamd SEM social. Dit doe ik samen met nog een andere stagiaire van CW. In deze blog vertel ik hoe mijn stage bevalt bij SEM. Enjoy!
Hoe bevalt de stage?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin best wel moest wennen om van het ‘studeerleven’ over te stappen naar het ‘werkleven’. Zo ging ik van de een op de andere dag van twee keer per week naar de UvA naar vier dagen per week van 09.00-17.30 werken. Dit was best wel een verandering en dat vond ik in het begin erg lastig. Je hebt immers veel minder vrije tijd.
Inmiddels loop ik zo’n 1,5 maand stage bij SEM en zit ik helemaal op mijn plek. Ik vind het werk uitdagend en leuk, het team fijn en gezellig en ik zit steeds meer in het ritme. Wat ik zo leuk vind aan juist stage lopen bij SEM? Dat zijn eigenlijk twee dingen:
1 Het team; er werken bij SEM slechts zes mensen (waarvan twee de baas zijn en er twee stagiaires zijn). We zijn allemaal vrouwen tussen de 20 en de 30 jaar oud. Een vrij jong, vrouwelijk en klein team dus, maar daarom juist erg hecht. Je zit met iedereen in dezelfde ruimte, waardoor je gemakkelijk met elkaar kan sparren, eventjes kan bijkletsen en je gemotiveerd blijft om je te focussen. Vaak staat bij ons de radio aan of een leuke afspeellijst. We zingen dan een beetje mee of ergeren ons aan dat ene nummer wat voor de zoveelste keer gedraaid wordt. We zetten kopjes koffie of thee voor elkaar en lunchen elke dag gezamenlijk. Zo wordt er op woensdag zelfs een lunch geregeld door SEM zelf. Als het lekkerder weer buiten is, kan je met elkaar in de pauze een ommetje doen of buiten op het bankje in de zon zitten. Sinds mijn stage bij SEM – waar ik pas 1,5 maand werk – is het team al gaan pedellen en een aantal keer gaan borrelen. Kortom: een fijn en gezellig team!
2 De variatie binnen het werk: bij SEM leer je gegarandeerd een hoop. Zo wordt je geregeld meegenomen naar een klant voor een contentdag. Hierbij leer je hoe dit in eerste instantie wordt uitgedacht en vervolgens ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Bovendien krijg je de mogelijkheid om mee te gaan naar cursussen. Ik ben bijvoorbeeld afgelopen week naar een cursus over de Social Media trends in 2023 geweest in Utrecht, erg leerzaam! Je leert content te schrijven, vorm te geven in Canva, voorstellen te schrijven om nieuwe klanten binnen te halen en strategiesessies uit te werken. Zo heb ik afgelopen week een strategiesessie met een klant bijgewoond, zo gaaf! Wat ik voornamelijk leuk vind, is dat je content creëert voor zowel B2C als B2B, maar dat je ook voor individuen aan de slag gaat en o.a. hun LinkedIn onderhoudt. Leren en groeien op persoonlijk en Communicatiewetenschappelijk vlak is één ding dat vast staat bij SEM!
Mocht je nou na het lezen van deze blog benieuwd zijn naar SEM social? Dan kan je hier naar de website voor meer informatie en kan je hier naar het instagram account gaan waar je leuke beelden achter de schermen te zien krijgt, zoals een werkdag bij SEM.