Na alle theoretische onderdelen te hebben afgerond van mijn bachelor communicatiewetenschappen werd het tijd voor mij om te beginnen aan mijn stage. Tijdens de bachelor leer je natuurlijk super veel, maar waar wou ik nog meer over leren in de praktijk?
Na verschillende websites en bedrijven te hebben afgestruind kwam ik uit bij HAGENS PR- en strategie. En als je HAGENS PR zegt, zeg je een goede, vaak oosterse, lunch (Yum!)
HAGENS PR- en strategie is een pr-bureau in Amsterdam-Noord. Ondanks dat het team klein is werken we voor erg grote merken, zoals bijvoorbeeld Spotify, Hertog Jan en de NPO. Het bureau focust zich erop om ervoor te zorgen dat merken goed in de media komen. Naast grote merken zijn er ook kleinere merken waarvoor gewerkt wordt, zoals Solidaridad of Guylian (de welbekende zeevruchten chocolaatjes). Wat mij erg aansprak in dit bedrijf is de mix tussen deze merken. Er zijn een aantal commerciële merken, maar ook zeker merken die maatschappelijke thema’s aankaarten. Via deze weg leer je goed hoe grote en kleine bedrijven opereren.
De afgelopen maanden mocht ik samen met mijn mede-stagiair de pr-managers ondersteunen op verschillende projecten. Aan het begin zaten we veel op dezelfde projecten, maar na verloop van tijd werden we op verschillende projecten gezet. Zo werd ik op project Spotify gezet. Spotify is voor HAGENS een retainer, wat betekent dat het een vaste klant is waar altijd de PR voor wordt gedaan. Zo was het in november ook weer tijd voor Spotify Wrapped. Het jaarlijkse moment waar Spotify gebruikers een lijst te zien krijgen met hun meest beluisterde artiesten. Voor sommige een gênant lijstje, en voor de ander een moment om te laten zien hoe goed diens muzieksmaak is.
Naast deze werkzaamheden, deed ik ook veel andere dingen. Na elk project werd er geëvalueerd hoe het was verlopen. Deze evaluaties lieten zien wat de impact was van het project. Ik zorgde ervoor dat in de evaluaties terug te zien was waar een project allemaal was gepubliceerd. Daarnaast schreef ik ook pitchmails waarmee journalisten werden benaderd, verzorgde ik perspakketten en beheerde ik de socials van team HAGENS.
Alhoewel ik veel op kantoor deed, mocht ik er ook vaak op uit. Sinds corona voorbij is zijn er weer veel evenementen waarbij ik mocht helpen, zoals:
- Het ‘Bittersweet’ diner van Solidaridad, waar alleen de (h)eerlijkste toetjes werden geserveerd.
- De onthulling van de elektrische laadpaal van Audi, ontworpen door Sabine Marcelis.
- De opening van de ‘Signastore’ van Solidaridad, waar mensen hun handtekening op elk stuk in het decor konden zetten voor een leefbaar loon voor textielwerkers.
- De ‘Dutch creativity awards’, waar ons werk werd vertoond.
Ik heb erg veel geleerd tijdens mijn stageperiode bij HAGENS PR. Nu zit mijn tijd bij als stagiair er bijna op, maar ga ik nog niet weg. Ik mag namelijk blijven als junior pr-manager!
Als je op zoek bent naar een stage die uitdagend en divers is, is HAGENS the place to be!