Hallo allemaal, mijn naam is Floris van der Geest en sinds september 2022 loop ik stage bij Netwerk Mediawijsheid. Mijn stageperiode loopt door tot eind december. Een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen 4 maanden.
Gevestigd in het kleurrijke gebouw van Beeld en Geluid in Hilversum werkt Netwerk Mediawijsheid iedere dag aan het mediawijzer maken van Nederland. Want, zoals het motto van Netwerk Mediawijsheid klinkt, wie mediawijs is, kan zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een wereld vol media. Er zijn verschillende manieren hoe deze organisatie hun doel probeert te bereiken. Samen met meer dan 1000 aangesloten partners lanceert Netwerk Mediawijsheid verschillende campagnes en organiseren ze vele activiteiten om jong en oud kennis bij te brengen over alles dat met media te maken heeft.
Een van de meest populaire en succesvolste campagnes is MediaMasters. Deze serious game leert leerlingen van groep 7 en 8 alles over de kansen en gevaren van digitale media. De leerlingen worden meegenomen in een verhaallijn en beantwoorden ondertussen verschillende vragen over onderwerpen als nepnieuws en online pesten. De klas die de meeste vragen goed heeft beantwoord en daarmee de meeste punten heeft behaald, mag zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Laat het nou net zo zijn dat deze campagne middenin mijn stageperiode viel en ik hier met veel passie aan heb meegeholpen. Mijn werkzaamheden rondom deze campagne bestonden uit onder andere helpen het spel te ontwikkelen en bijna alle communicatie en promotie rondom MediaMasters te regelen. Deze inzet heeft zich uiteindelijk mooi uitbetaald. Voor het eerst in het 12-jarige bestaan meldden meer dan 8000 leraren uit Nederland zich aan en speelden bijna 200.000 leerlingen mee!
Dat zijn zeker geen slechte cijfers en het laat zien wat voor groot publiek Netwerk Mediawijsheid kan bereiken. Dat maakte deze afgelopen 4 maanden ook heel erg interessant. In deze periode heb ik ingezien hoe belangrijk het is om kinderen van jongs af aan te informeren over alles dat met media te maken heeft. Want hoewel media heel leuk kan zijn, schuilen er ook veel gevaren in de digitale wereld. Omdat de technologie zich steeds verder en sneller ontwikkelt, zitten Netwerk Mediawijsheid ook nooit stil. Vragen die in mijn stageperiode centraal stonden, waren onder andere hoe wij VR en AR kunnen implementeren in het hedendaagse onderwijs en hoe kinderen een balans kunnen vinden tussen nieuwe digitale platformen en andere activiteiten, zoals beweging.
Onderzoek
De grootste campagne van Netwerk Mediawijsheid vond in november plaats onder de naam ‘De week van de mediawijsheid’. Tijdens deze week stond het thema ‘samen sociaal online’ centraal. Voor mijn stageonderzoek heb ik gekeken wat voor directe rol Netwerk Mediawijsheid kan spelen om sociaal gedrag online te stimuleren. Hierbij heb ik onderzocht wat voor soort social media campagne het meest effectief is om mensen bewust te laten worden van de ernst van asociaal gedrag online. Netwerk Mediawijsheid is van plan om op basis van dit onderzoek mogelijk zelf een online campagne te lanceren waarin ze het probleem ‘cyberpesten’ uit willen lichten.
Conclusie
Terugkijkend op de afgelopen 4 maanden ben ik erg blij met mijn stage bij Netwerk Mediawijsheid. Ik denk dat er een goede afwisseling is tussen praktische- en wetenschappelijke werkzaamheden, waardoor je op beide gebieden je kwaliteiten kan ontwikkelen. Daarnaast heerst er een zeer prettige sfeer op de werkvloer en zijn alle collega’s bereid jouw als stagiair te helpen. Ben je dus nog op zoek naar een stageplaats? Neem dan zeker even een kijkje op de site van Netwerk Mediawijsheid en misschien bij jij wel de nieuwste stagiair bij een van de leukste bedrijven in Hilversum!