Hi allemaal! Ik ben Luiza Mihaela Ionescu. In de periode van 5 februari 2024 tot en met 21 juni 2024 loop ik stage bij Ad Alliance, het sales huis van onder andere RTL, maar ook andere bedrijven zoals The Walt Disney Company, Paramount en Discovery. Zelf ben ik dan het Communicatieteam gaan joinen!
De werkzaamheden voor deze stage zijn erg divers, zo help je mee met de interne communicatie, namelijk de Addiction opstellen. Dat is een intern communicatiemiddel die elke maand wordt opgesteld om de nieuwe updates en leuke feitjes te communiceren in het hele bedrijf. Ook help je mee met de externe communicatie, namelijk door mee te helpen met de tariefkaart op te stellen. Deze tariefkaart wordt opgesteld zodat adverteerders weten hoeveel het kost om reclameruimte in te kopen bij Ad Alliance, voor bedrijven zoals RTL, Walt Disney, Videoland, Discovery etc. Verder help je mee met diverse evenementen die tijdens jouw stageperiode gaande zijn, mag je meehelpen met de sociale media van Ad Alliance, bestel je dingen op factuur en help je af en toe mee met het communicatiehok ordenen.
Ik ben nu halverwege mijn stage, en het gaat super goed tot nu toe. Ik vind het een heel leuk bedrijf, waarbij de mensen heel vriendelijk en sociaal zijn, en waarbij er een goede balans is tussen formeel en informeel. Zo heb je elke dag vergaderingen waarbij de projecten erg professioneel en serieus worden genomen, maar weten ze hier in het RTL-pand ook zeker gezellige maandborrels te organiseren. Wat je ook op de afbeelding kan zien en wat ik ook echt heel leuk vond om te doen, is om mee te helpen met de première van de serie Maxima die op Videoland uitkwam! Hierbij moest ik helpen met de tickets te scannen voordat de BN’ers op de rode loper gingen, bandjes uitdelen voor de afterparty en aan het eind van de afterparty goodiebags uitdelen. De premières worden eigenlijk altijd geregeld door de Content Communicatie afdeling van RTL, maar ze konden wel wat extra handjes gebruiken dus vroegen ze nog hulp aan andere Communicatie teams, waaronder aan ons!
Een ‘gewone’ dinsdag ziet er als stagiair bij het Communicatieteam van Ad Alliance als volgt uit (dit is overigens een voorbeeld en is het niet altijd hetzelfde): je komt om 9/9.30 uur aan op kantoor, en begint je dag met het B2B overleg. In dit overleg vertelt ieder uit het Communicatie team waar hij/zij die week mee bezig is en wordt er nog extra context gegeven over belangrijke agendapunten. Vervolgens werk ik nog even aan de Addiction en noteer ik de Partnerships nieuwtjes die we van het Partnership Team hebben ontvangen. Dan is het alweer tijd voor de lunch en gaan we lekker lunchen in het restaurant/kantine, en vervolgens gaan we door Hilversum Media Park (waar het pand zit) een korte wandeling maken. Dan is het alweer 13:00, en ga ik even aan de slag met mijn onderzoek. Rond 15:00 zijn de besprekingen voor de tariefkaart, en worden in deze meetings de programma’s uitgelicht die nieuw gaan verschijnen op RTL 4,5,7 en 8. Die nemen wij dan in de tariefkaart mee voor de verkoop van advertentieruimte. Het laatste uurtje help ik dan nog met wat dozen te tillen naar het communicatiehok en hier wat doosjes te vouwen om daarin Bondgenootjes te stoppen (Ad Alliance’s eigen biertjes).
Met mijn onderzoek gaat het prima, maar het duurde even voordat ik een goede onderzoeksvraag had, waardoor ik achterloop op mijn planning. Mijn onderzoeksvraag is: “In hoeverre heeft diversiteit in de content van Ad Alliance invloed op de attitude tegenover Ad Alliance voor de Gen Z generatie?” Deze onderzoeksvraag wordt getest met een experiment. Ik ben nu druk bezig met mijn theoretisch kader en methode goed op te stellen, maar hoop dat ik een inhaalslag kan maken en weer op planning ga lopen en anders komt het hoe dan ook wel goed voor 30 juni!