Als je een superduper leuke girly stage zoekt, ben je bij Tina he-le-maal aan het juiste adres. Ik ben nu drie maanden bezig en durf te zeggen dat ik de perfecte stage, voor mij dan, heb gevonden. De redactie is redelijk klein en bestaat uit alleen vrouwen. Girlpower to the max, dus! Ik voel me hierdoor mega op mijn gemak en het is een en al gezelligheid op kantoor (maar we werken ook hard, hoor). Mijn to do’s bestaan uit pagina’s voor het blad schrijven, captions voor Instagram bedenken en allerlei andere taakjes. Ik heb zelfs al een paar keer een Franse strip mogen vertalen (komt die 9 voor mijn Frans examen toch nog goed van pas). Er is stiekem geen een taak die ik niet leuk vind!
Verder met deze positiveitspraat: ik had nooit verwacht dat ik me in deze korte tijd zo verbonden zou voelen met het team en het merk. Dat komt ook omdat ik heel vrij gelaten word in mijn werk. Ik hou namelijk van zelfstandigheid. Mijn collega’s hebben vertrouwen in me en dat geeft me een fijn gevoel. Daarnaast heb ik al aardig wat hoogtepuntjes mogen meemaken. Na mijn tweede stageweek was Tina Festival, waar ik backstage mocht helpen met content. Dit was de beste vuurdoop die ik me kon wensen en in één klap wist ik de namen van alle (vet lieve en getalenteerde!) ‘kindsterren’. Daarnaast werd me al snel gevraagd of ik een nieuwe rubriek wou opzetten, namelijk Tina’s Testteam. Dit project werd bijna volledig aan mij overgelaten en het eerste Tina’s Testteam is zelfs al rond!
Een normale werkdag begint met het standaard riedeltje: de Instagram feed van Tina’s account checken, mails beantwoorden en een to do lijstje maken voor die dag. De rest van de dag ben ik bezig met spelletjes bedenken, quizzen schrijven, inzendingen van abonnees checken, interviews houden, weetjes verzamelen et cetera. De creatieve mogelijkheden zijn eindeloos in dit werk. Er zijn ook niet-standaard werkdagen. Zo denk ik regelmatig mee tijdens een brainstorm, komen er af en toe sterren op kantoor en heb ik al een interessante cursus meegemaakt. Afwisseling genoeg, dus!
Tina’s doelgroep bestaat grofweg uit meiden tussen de 8 en 12 jaar. Ik heb gaandeweg ontdekt dat schrijven voor deze doelgroep een vak apart is. Ik leer me echt verplaatsen in de lezer(e)s(sen) en ontdek alles over de belevingswereld van deze jonge kids. Naast de dingen die ik leer tijdens het Tina-werk, leer ik ook ontzettend veel over het werken op een redactie in het algemeen. Het werken met deadlines, verwerken van feedback en meedenken tijdens vergaderingen zijn algemene redactievaardigheden die ik ontwikkel. Ik vind het ook heel interessant om een beetje te proeven van de bedrijfscultuur en daarnaast besef ik dat ‘volwassen kantoormensen’ vaak ook maar wat doen. Hierdoor heb ik meer vertrouwen in een toekomstige baan. Daarnaast is DPG Media een van de grootste mediabedrijven in Nederland. Dat is natuurlijk gewoon heel erg vet.
Mijn eerste keuze qua onderzoeksonderwerp kon ik helaas niet uitvoeren omdat de ethische goedkeuring daarvoor te ingewikkeld is. Balen! Ik besloot het over een heel andere boeg te gooien en ik koos voor een onderzoek naar celebrity endorsement op het Instagram account van Tina. Omdat ik dit onderwerp al eerder tijdens mijn bachelor heb onderzocht, heb ik vertrouwen in de uitvoering en het resultaat. Ik ben nu bezig met het verzamelen van theorie en het opstellen van de methode. Vooralsnog zie ik geen beren op de weg.
Het is dus geen verrassing dat ik deze stage aanraad aan elk meisjesmeisje met een creatief hart, een passie voor schrijven en dat gek is op de kinderlijke wereld van Tinaliefhebbers. Een tien voor Tina, wat mij betreft!