CW Stageblog

Een terugblik op mijn stageperiode bij Sqales

Hoi allemaal! Mijn naam is Isé Mefleh en ik heb afgelopen semester vijf maanden stage gelopen bij een scale-up bedrijf genaamd Sqales. Sqales is een sales outsourcing agency dat gevestigd is in het centrum van Amsterdam. Ze helpen innovatieve technologiebedrijven succesvol te worden in Europa. Dit doen ze door hun klanten te begeleiden met hun lokale netwerk en ervaring om nieuwe markten te penetreren. Tijdens mijn stage deed ik de marketing voor zowel Sqales als voor twee startup bedrijven waar Sqales aandeelhouder van is, namelijk SR Agency en Syner. Ik werkte nauw samen met mijn supervisor en zorgde ervoor dat alle werkzaamheden zo goed mogelijk verricht werden en de wekelijkse doelstellingen behaald werden. Ik had diverse werkzaamheden, zo was ik verantwoordelijk voor het beheren van de social media accounts van de drie bedrijven en postte ik wekelijks verschillende content. Daarnaast schreef ik de teksten van brochures, vacatures, websites, casussen over partnerships en blogs. Tot slot heb ik ook een TikTok account voor Sqales opgezet om meer company culture te laten zien en dit op een andere manier te doen dan al op de huidige social media accounts gedaan werd. Zo heb ik bijvoorbeeld TikToks gemaakt over sales grappen en over hoe een dag op het kantoor bij Sqales eruitziet.

Door bij een scale-up bedrijf stage te lopen kreeg ik veel vrijheid maar ook veel verantwoordelijkheid. Aan het begin was dit nogal overweldigend, aangezien ik nog geen eerdere kennis of ervaring had op het gebied van marketing. Maar hierdoor heb ik juist echt geleerd zelf initiatief te nemen en geleerd hoe marketing en communicatie in de praktijk in zijn werk gaan. Ik moest namelijk met veel verschillende mensen communiceren om bepaalde dingen te kunnen realiseren. Daarnaast heb ik op een professionele manier geleerd samen te werken met collega’s en geleerd om te gaan met opbouwende kritiek. Verder heb ik geleerd hoe je inhoudelijk goede teksten schrijft op een formele manier en heb ik mijn schrijfvaardigheden verder ontwikkeld. Bovendien heb ik leren designen, wat ik voorheen nog nooit eerder had gedaan. Alle social media posts designede ik via bepaalde programma’s. Ook heb ik geleerd kritisch naar mijzelf te kijken. Tijdens de wekelijkse doelenbesprekingen moest je reflecteren op je prestaties van de afgelopen week en vertellen wat je doelen waren voor de komende week. Hierdoor heb ik kritisch naar mezelf leren kijken en te begrijpen waarom iets wel of niet lukte en om hulp te vragen als iets dus niet lukte. Tot slot heb ik geleerd volledig zelfstandig een onderzoek voor Sqales uit te voeren in de praktijk.

Al met al heb ik een hele leuke stageperiode gehad bij Sqales. Het team waar ik mee werkte was erg jong en gezellig. Ik voelde me dan ook erg op mijn gemak binnen het bedrijf. Echter wil ik er wel graag aan toevoegen dat Sqales B2B marketing doet voor softwarebedrijven. Dit is dus niet een heel spannend onderwerp om content over te maken. Ik merkte dan ook dat ik soms wel eens moeite had met creatief zijn tijdens het bedenken en het maken van content. Ik ben namelijk niet heel erg geïnteresseerd in topics als software. Een marketing stage doen bij Sqales kan ik dan ook alleen aanraden als je hier wel geïnteresseerd in bent! Ik ben er zelf namelijk achter gekomen dat content marketing niet helemaal bij mij past en ik me graag meer zou willen verdiepen in de evenementenindustrie en reclamebureaus.


Posted

in

by