Het is maandagochtend en je bent onderweg naar je stage bij Nederlands grootste theaterproductiehuis, Nationale Opera & Ballet. Afgelopen weekend hebben er weer voorstellingen plaatsgevonden, dus in de trein lees je snel nog even wat recensies die in de WhatsApp groepschat van het marketingteam zijn doorgestuurd.
Voordat de eerste meetings van de week beginnen, check je snel wat er op de interne schermen staat. Dit houd je als stagiaire goed bij, omdat je hiermee je collega’s op de hoogte kan houden met mooie filmpjes van de producties, medewerkerskortingen of andere informatie. Je gaat naar de eerste meeting van de week. Hierin komt het hele team samen – bestaande uit de marketeers, online content creators, redactie en pers – om door alle komende producties te lopen. Wat staat er nog op de to-do-lijst? Wat zijn de verkoopstanden? Hoe kunnen we de verkoop nog stimuleren? Iedereen geeft hierin kort een update over zijn werkzaamheden en de planning van de komende week! Hierna volgt het marketingoverleg waarin de marketeers kort samen komen om de gang van zaken te bespreken.
Meetings gehad, en aan de slag! Voor het jongerenlabel van Nationale Opera & Ballet, My Muse & Me, zijn er nieuwe flyers gemaakt dus die mag je eerst nog even door de foyer gaan verspreiden. Stiekem is dit een hele leuke taak, omdat je onderweg naar de foyer langs de balletstudio komt! Als je geluk hebt kun je snel even naar binnen gluren en de balletdansers zien schitteren tijdens hun repetities. Teruggekeerd naar je bureau kun je beginnen aan je werk. In je mailbox zie je ten eerste een verzoek staan om de studio te briefen over een advertentie in de Volkskrant. Jij maakt hiervoor een drukwerkformulier op met alle info die zij nodig hebben: Het formaat, de input en de deadline. Voor elke productie probeer jij als marketing stagiaire ook goed bij te houden wat de stand van zaken is met betrekking tot de verzoeken aan de studio. Er wordt van je verwacht dat je goed bijhoudt of al het materiaal op tijd wordt aangeleverd. Vervolgens is het tijd om evaluaties klaar te zetten voor de afgelopen producties, deze dien je door te sturen naar je collega’s en wederom goed bij te houden of ze compleet worden ingevuld. Tussendoor houd je de contentplanning in de gaten van My Muse & Me en kun je weer wat stories posten die wat meer uitleg geven over de komende opera- en balletproducties, om de verkoop te stimuleren!
Tijd voor pauze! Nationale Opera & Ballet zit aan het Waterlooplein, waardoor het ideaal is om buiten een lekker broodje te halen en deze op te eten terwijl je rondstruint over de vlooienmarkt op het Waterlooplein. Weer teruggekeerd aan je bureau zie je in je mailbox staan dat er kortingsacties zijn uitgezet voor een iets minder goed lopende productie. Je zorgt er als stagiaire voor dat deze kortingsacties worden aangemaakt, voor bijvoorbeeld de medewerkers of voor de sponsoren, en publiceert dit vervolgens op intranet en de interne schermen. Bij een creatief bedrijf als dit merk je al snel dat elke dag anders is waardoor er ook veel verzoeken binnenkomen die niet zozeer tot je vaste taken behoren, waardoor je elke dag zoet bent met van alles en nog wat! Maar tussendoor maak je uiteraard wat tijd vrij voor je eigen onderzoek.
Het is zover, 5 uur is aangebroken en het is tijd om naar huis te gaan. Je zegt je collega’s gedag en gaat met een voldaan gevoel naar huis. Morgen weer een nieuwe dag!
Leave a Reply