CW Stageblog

Een stage vol bier

De afgelopen 6 maanden heb ik stage gelopen bij Heineken Nederland. De eerste drie maanden was mijn stage aan de Retail Marketing-afdeling en de volgende drie maanden werkte ik in het Digital Acceleration Team. Het is een hele interessante periode geweest waar ik veel leuke dingen heb gedaan en veel heb geleerd. Bij beide afdelingen heb ik goed kunnen ontdekken wat er allemaal gebeurden op het gebied van marketing bij Heineken en heb ik heel veel mensen leren kennen. Ook ben ik vaak buiten de deur geweest tijdens mijn stage, bijvoorbeeld naar supermarkten om supermarktmanagers te interviewen maar ook naar de hoofdkantoren van grote retailers voor trainingen en vergaderingen. Hierdoor leerde ik ook andere bedrijven kennen.

 

Mijn gemiddelde werkdag bestond uit het opvragen van salesdata bij verschillende retailers, om die vervolgens te analyseren in Excel. Vervolgens briefde ik designers over banners voor een nieuwe online winactie. Ik overlegde met mijn stagebegeleider wat voor een GIFjes het mooiste en effectiefste zijn en liet haar mijn opzet voor ‘copy’ (persuasieve teksten) zien. Tijdens de lunch was er maandelijks een ‘marketinglunch’ waarbij er nieuwe plannen gepresenteerd werden, zoals Holland Heineken House 2018 en de marketingstrategie van een biermerk. Na de lunch liepen we vaak door de tuin naast de brouwerij. Ik nam alle webshops en nieuwsbrieven van retailers door en de nieuwste trends van e-commerce blogs. De meest interessante nieuwtjes vatte ik samen in een Powerpoint. De werkdag eindigde met een teamvergadering over een nieuwe categorievisie, waarvoor ik de opdracht kreeg om de populairste biersoorten in kaart te brengen. Ook presenteerde ik hier de e-commerce trends en liet ik zien wat de concurrenten de afgelopen maand hebben gedaan.

 

Echter zagen heel veel dagen er helemaal niet uit als de zojuist beschreven dag. Vaak ging ik op pad met een camera of cameraploeg of was ik aan het editten. Ik maakte video’s voor zowel intern als extern gebruik. Denk hierbij aan het interviewen van shoppers of een video over het ontwerpen van een nieuw product. Bijna wekelijks werkten we bij Heineken Global in Amsterdam, naast de Heineken Experience. Dit kantoor had een chiquere en internationale sfeer dan Heineken Nederland. Na werk gingen we vaak om de hoek van kantoor samen de nieuwste Brandbiertjes te proeven. Je moet immers wel weten wat je verkoopt!

 

Vooral de combinatie van de eerder genoemde operationele taken en het maken van video’s vond ik heel leuk. Mijn collega’s hadden niet eerder iemand op kantoor gehad die low-budget video’s kon produceren dus ik had het geluk dat er regelmatig aanvragen kwamen van verschillende afdelingen voor video’s. Een snelle video vindt iedereen immers leuker dan de honderste Powerpoint-presentatie van de week. Doordat onze afdeling ontzettend goed liep was er ook altijd werk aan de winkel wat betreft de operationele taken. Ik zat daardoor nooit stil. Al met al heb ik ontzettend genoten van dit half jaar en ben dan ook ontzettend blij geweest met mijn keuze voor deze stage.

Groepsfoto intern eventheineken logo


Posted

in

by

Tags: