Al van jongs af aan had ik een fascinatie voor de luchtvaart. Ik kan me nog goed herinneren dat ik als achtjarige voor het eerst vloog met KLM naar Vancouver. Ik was ontzettend onder de indruk van het enorme vliegtuig en mocht zelfs even bij de piloten komen kijken. Ik was verkocht. Op de luchthaven kocht ik voor mezelf een ansichtkaart met daarop een vliegtuig van KLM en op de achterkant van deze kaart schreef ik: “Later wil ik piloot worden. Bewaar dit voor altijd”. Ik heb de ansichtkaart inderdaad tot op de dag van vandaag bewaard in mijn bureaula. Echter, naarmate ik ouder werd, besefte ik dat het beroep piloot niet voor mij is weggelegd, maar de interesse in de luchtvaartindustrie is altijd gebleven. Toen ik uiteindelijk in mijn derde studiejaar een stage moest zoeken, wist ik gelijk dat ik het bij KLM zou proberen. Het sollicitatiegesprek ging erg soepel en ik werd na het gesprek binnen een uur gebeld met het goede nieuws dat ik een stageplek had weten te bemachtigen op de afdeling Direct Sales & Digital Marketing bij KLM Nederland. Ik had ontzettend veel zin om zes maanden aan de slag te gaan bij een van de meest bekende merken van Nederland, maar ik had niet verwacht dat deze stage zo anders zou lopen.
Al in januari, aan het begin van mijn stageperiode, verschenen de eerste berichten in de media over een COVID-19. Binnen KLM Nederland werd logischerwijs geen aandacht besteed aan deze vage berichten. Begin februari was ik aanwezig op het jaarlijkse congres van KLM Nederland waarop alle jaarcijfers van 2019 werden gedeeld en targets voor het huidige jaar werden bepaald. 2020 zou voor KLM Nederland een ongekend goed jaar worden, maar niets bleek minder waar. Naarmate meer bekend werd over het virus en de media meer over het virus berichtten, zakten de mooie cijfers weg in het rood. Begin maart werd besloten dat het verspreiden van marketingboodschappen ongepast was en daarmee werden alle lopende projecten on hold gezet.
Omdat ik onder andere verantwoordelijk was voor de communicatie met de reisagenten, werd het voor mij eigenlijk alleen maar drukker. Ik had wekelijks meerdere vergaderingen over het coronavirus en dagelijks moesten reisagenten op de hoogte worden gehouden over de ontwikkelingen. Zo moesten onder andere luchtruimrestricties en het omboekingsbeleid worden gecommuniceerd.
Ik merkte om mij heen dat de hele situatie veel deed met mijn collega’s. De situatie werd vergeleken met het instorten van de luchtvaartindustrie na de aanslagen op 11 september 2001, de SARS-uitbraak in 2002 en het faillissementen van Martinair. Echter, al snel kwamen mijn collega’s, die al lang werkten in de luchtvaartindustrie, tot de conclusie dat de impact van COVID-19 veel groter is en dat dit het bestaan van veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties in gevaar brengt. Deze realisatie resulteerde echter niet in een staat van paniek, maar in een gevoel van samenhorigheid en gedrevenheid om alles overeind te houden.
Als gevolg van deze crisis moesten de kosten van onze afdeling moesten zo laag mogelijk worden gehouden. Daarom is ervoor gekozen om alle stagiaires en werkstudenten naar huis te sturen. Gelukkig kon ik iets langer blijven om aan de minimale 60 stagedagen te voldoen.
Ik kijk heel positief terug op mijn stageperiode. Ondanks het feit dat mijn stage bij KLM Nederland erg kort was, heb ik ontzettend veel geleerd; zo heb ik de unieke kans gekregen om mee te maken hoe een organisatie omgaat in tijden van crisis en wat dit doet met de werknemers en de sfeer op de werkvloer. Ook heb ik los van de situatie omtrent COVID-19 veel geleerd van mijn collega’s. Ik raad het daarom ook iedereen die stage wil lopen bij een grote organisatie aan om dit te doen bij KLM.