Het voelt alsof ik pas net mijn eerste stagedag achter de rug heb bij KRO-NCRV, maar toch is mijn allerlaatste stageweek officieel ingegaan. Vijf maanden lang heb ik bij de publieke omroep mogen meedraaien op de afdeling Digitaal & Marketing als Social media Expert. En ik overdrijf niet als ik zeg dat ik me geen betere stageplek had kunnen wensen. Toen ik de eerste stap zette in gebouw M te Hilversum, hoofdlocatie van KRO-NCRV, gierde de zenuwen door mijn lijf. Wat kan ik verwachten? Hoe zijn mijn collega’s? Pas ik wel in het team? Al snel kwam ik erachter dat die zenuwen nergens voor nodig waren. Eenmaal op de afdeling werd ik warm onthaald, en sinds dag één draaide ik mee als volwaardige medewerker.
KRO-NCRV, mijn functie en werkzaamheden
KRO-NCRV is een Nederlandse televisieomroep die door middel van zijn programma’s bijdraagt aan een wereld die liever, eerlijker, groener en rechtvaardiger kan. Of terwijl: “Maak morgen mee, met KRO-NCRV.” Als Social media Expert waren mijn werkzaamheden erg divers, zoals het editen en bewerken van bestaand beeldmateriaal, het creëren van kwalitatief sterke sociale media posts voor diverse platformen, het schrijven van artikelen voor de website en het reguleren van de communicatie tussen bedrijf en publiek. Ik heb dan ook ontzettend veel mogen leren van desbetreffende taken en mijn collega’s. Ook kreeg ik de juiste begeleiding waar nodig, waardoor ik heb ontdekt hoe het werk van een online content specialist in de praktijk te werk gaat. Naast deze werkzaamheden was ik eveneens aanwezig bij draai- en productiedagen en vonden er regelmatig informele evenementen plaats als afdelingsborrels of teamuitjes. Maar ook de algemene werksfeer en de omgang tussen collega’s was prettig, zo was er tussen het werken door altijd ruimte voor een algemeen “Hoe was je weekend” of “Wat ga jij vanavond doen?” praatje. Hierdoor was het werk niet enkel leerzaam, maar ook ontzettend gezellig.
Het stageonderzoek
Op verzoek van het stagebedrijf stortte ik mijn onderzoek op de gedragsintentie van het algemene publiek van KRO-NCRV. Zo bleek KRO-NCRV niet in staat de gedragsintentie te genereren onder het publiek, om bij te dragen aan een verbonden en duurzame samenleving. Aan de hand van surveyonderzoek kwamen interessante resultaten naar boven: merkvertrouwen en merkattitude staan positief in verband met de gedragsintentie van het algemene publiek en zijn daarmee cruciale elementen voor het uitvoeren van specifiek consumentengedrag. Desbetreffend resultaat is dan ook ontzettend waardevol voor de instelling, en kan worden ingezet bij het ontdekken en implementeren van wijzen die betreffende waarden en daarmee mogelijk de gedragsintentie kunnen stimuleren.
De toekomst: wat nu?
Hoe ontzettend leuk ik mijn stage ook vond, aan alles komt een eind. Althans, dat dacht ik! Onlangs heb ik een tijdelijk contract mogen ontvangen, waardoor ik na mijn functie als stagiair, direct verder ga als volwaardige medewerker bij KRO-NCRV. Het bedrijf is dus niet enkel leerzaam, maar biedt ook nog eens toekomstperspectief. Kortom, de stageperiode is leerzaam, je wordt van begin tot eind begeleid, er is ruimte voor een stageonderzoek, de collega’s zijn meegaand en oprecht en al met al is het ontzettend gezellig. Voor iedereen met een hart voor televisie en media heb ik dan ook maar één boodschap: meld je aan als stagiair bij het bedrijf en maak daadwerkelijk morgen mee met KRO-NCRV!