Na een heel gezellig sollicitatie gesprek had ik in Juli ervoor gekozen stage te gaan lopen bij Het PR bureau. Bij binnenkomst had ik al een goed gevoel en na dit gesprek werd dit alleen maar versterkt. Ik ga vaak op mijn gevoel af en die zei hier gelijk: doen. Zo gezegd, zo gedaan. Sinds begin September loop ik nu stage bij Het PR bureau.
Aan het begin werd een foto gemaakt van de nieuwe stagiaires. Om ons zowel op sociale media kanalen als op de website van Het PR bureau leuk te introduceren. Er werd toen dus ook gevraagd wat mijn verwachtingen waren en wat ik echt wilde gaan doen. Dan gaf ik antwoorden als; zo veel mogelijk mee krijgen van de PR wereld, zo veel mogelijk projecten van begin tot eind meemaken en zo veel mogelijk facetten van deze branche leren kennen. Best wel abstracte antwoorden. Want wat wist ik er nou van af? Wat was PR eigenlijk nou precies in het grote mensen leven in het ‘echte’ werkleven? Tijdens je studie Communicatiewetenschap leer je veel. Interessante dingen, minder interessante dingen. Je komt er wel min of meer achter welke richting je wel en niet leuk vind, maar wat het precies allemaal inhoudt in de praktijk..? Daarom is het zo leuk dat je in deze bachelor verplicht stage moet gaan lopen. Want geloof het of niet, inmiddels kan ik iets specifieker antwoord geven.
Bij Het PR bureau wordt je echt even lid van de PR familie. Binnen je hub wordt je bij heel veel verschillende projecten betrokken. Ohja handig om even uit te leggen, je hebt dus verschillende ‘hubs’ (afdelingen) waar de stagiaires onderverdeeld worden. Dit wordt gedaan aan de hand van je interesses, die je in je sollicitatie al hebt besproken. Ik zit bij de Lifestyle consumer goods hub. Een hub die vooral te maken heeft met merken als Dopper, Treatwell, Stokke, Nutella, Hellofresh etc. Een aantal taken die daar onder andere bij komen kijken; monitoren van alle media uitingen, houdt daarmee publicatieoverzichten bij, het plaatsen/versturen van persberichten, helpt bij het opzetten van een activatie of een ander event, houdt contact met journalisten bij verschillende media om bijvoorbeeld publicaties te genereren of doet vooronderzoek voor een nieuw plan voor een (nieuwe) klant en ga zo maar door.
Het leuke hieraan is dat dagen er heel verschillend eruit kunnen zien. De ene dag ben je bezig met publicatieoverzichten waarbij je vooral bezig bent mediawaardes en bereik. De andere dag ga je mee naar een event georganiseerd door of voor de klant. Kleine hoogtepuntjes voor mij zijn Dad’s Moment 2016 powered by Stokke; waarbij bekende en onbekende vaders in het zonnetje werden gezet, CB12 op de Frits Borrel; waarbij we zo veel mogelijk shots of confidence moesten maken/geven. Hierbij help je dan met de voorbereiding en op het event zelf met de coördinatie van alles bij elkaar. Worden targets gehaald? Verloopt alles zo als het moet lopen?
Het fijne is dat er een hele relaxte sfeer hangt en iedereen zeer benaderbaar is. Geen vraag is te gek en fouten maken hoort erbij. Mocht je nog je stage moeten gaan lopen. Het PR bureau is zeker een aanrader.
Leave a Reply