Eind augustus liep ik voor het eerst het grote kantoor van NS in Utrecht binnen. Na een fijn sollicitatiegesprek was ik absoluut niet meer zenuwachtig, maar had ik vooral heel veel zin in een nieuwe uitdaging. Altijd ben ik al liefhebber geweest van het reizen met de trein dus toen er een vacature bij NS online kwam ben ik meteen gaan solliciteren. Heel blij was ik dan ook dat ik werd aangenomen om te komen werken in het team Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Nu kijk ik terug op een fantastische tijd. Ik ben dan ook waanzinnig blij dat ik nog minimaal drie maanden in dienst mag blijven van NS binnen hetzelfde team.
Werkzaamheden
Als Arbeidsmarktcommunicatie en Employer Branding stagiair bij NS heb ik mij de afgelopen maanden veel beziggehouden met het werkgeversimago van NS. NS is een enorme organisatie met heel veel diverse vakgebieden. Van machinisten tot monteurs en van IT’ers tot fietsenmakers. NS is daardoor ook altijd op zoek naar personeel. Om dat personeel te vinden zijn er talloze doelgroepcampagnes. Ik heb meegeholpen met het opzetten van deze campagnes. Zo ben ik bijvoorbeeld bij diverse draaidagen aanwezig geweest (waarbij je te gekke kijkjes achter de schermen krijgt!), heb ik teksten geschreven voor de website en speel ik zelf een rol in diverse campagnevideo’s. Ook was ik verantwoordelijk voor de sociale media van werkenbijns. Ik schreef bijvoorbeeld posts, ging mee tijdens fotoshoots en heb interviews gehouden en uitgewerkt. Ook mocht ik elke week vacatures op de schermen in alle treinen van Nederland publiceren. Geen werkdag bij NS was hetzelfde.
Onderzoek
Naast mijn werkzaamheden heb ik natuurlijk ook een onderzoek uitgevoerd. Ik heb een kwalitatief onderzoek gedaan aan de hand van gestructureerde interviews. Dit onderzoek ging over antropomorfisme en recruitment chatbots. Bij NS heb ik namelijk meegeholpen met het bedenken en bouwen van een recruitment chatbot voor werkenbijns.nl. Deze chatbot moet veelvoorkomende vragen over sollicitaties en vacatures gaan beantwoorden. In de interviews heb ik onderzocht of deze chatbot als menselijk of niet menselijk wordt beschouwd en waardoor dit komt. Uit mijn onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een snelle reactietijd wordt gezien als niet menselijk, terwijl het gebruik van emoji’s wel wordt gezien als menselijk. Al deze bevindingen heb ik in een concept indicator model gezet.
Aanrader
Mijn stageperiode bij NS is voorbij gevlogen en dat vind ik een goed teken. NS is een hele fijne organisatie waarbij iedereen gelijk is. Als stagiair ben je echt onderdeel van het team en krijg je vanaf de eerste dag al veel verantwoordelijkheden. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om veel verschillende werkzaamheden uit te voeren en mee te kijken met diverse afdelingen. Met deze stage ervaar je hoe het is om te werken voor een grote organisatie en je bouwt een enorm netwerk op. Bovendien kom je in een super gezellig en behulpzaam team terecht. Als je een liefhebber bent van treinen is een stage bij NS ook de perfecte kans om unieke plekken te bezoeken (zoals bijvoorbeeld de cabine van de ICNG). Nog geen liefhebber van treinen? Na een weekje op kantoor ken je alle treintypes uit je hoofd 😉 Kortom, ik raad het iedereen aan om stage te gaan lopen bij NS.