Mijn hele stage heb ik erover nagedacht waar mijn blog over zou moeten gaan. Toch heb ik wat bedacht, namelijk de dag die mij het meeste is bijgebleven van de afgelopen vijf maanden. Ik heb een aantal sollicitaties gedaan voor een stageplek bij verschillende bedrijven. Uiteindelijk wilde ik bij twee bedrijven absoluut geen stagelopen. Mijn tip: luister heel goed naar je gevoel als je op een locatie van een bedrijf tegenkomt en wat je van de mensen vindt. Je zit immers een heel aantal weken met deze mensen opgescheept en op die plek. Uiteindelijk werd ik door een bedrijf afgewezen en wilde een ander bedrijf mij graag als stagiair: EssenceMediacom. En daar zit ik dan, vier dagen per week achter mijn bureau uitkijkend op de Amstel in het WPP-gebouw.
Deze vijf maanden waren gevuld met heel veel leerzame momenten en meetings. Een onderwerp van gesprek was bijna elke dag wel “de pitch”. Grote bedrijven, klanten, willen het beste mediabureau om mee te werken. Om meerdere mediabureaus de kans te geven, wordt er dan een pitch opgezet. EssenceMediacom deed al de out of home communicatie voor een grote klant en een ander mediabureau deed de onlinecommunicatie voor deze klant. De klant wilde beide communicatieonderdelen onderbrengen bij een mediabureau en hebben hiervoor een pitch opgezet. EssenceMediacom kon de onlinecommunicatie winnen, of de out home communicatie verliezen. Het was echt alles of niets. Met dit in het achterhoofd heeft er een enorm team aan deze pitch gewerkt en zijn ze maanden “in pitch” geweest. Zelfs ik heb er een paar kleine dingen voor gedaan. Iedereen uit het bedrijf was betrokken en als je in een race bent, komt er natuurlijk altijd een uitslag en nog belangrijker; een winnaar.
De uitslag van de pitch zou op 23 mei 2024 bekent worden gemaakt om een uur in de middag. Dit was niet met een mailtje, maar de klant kwam langs op kantoor. Vanaf het begin van de werkdag hing er al enorm veel spanning in het kantoor. Beeld je even in: 70 zenuwachtige en toch half werkende mensen. De CEO van EssenceMediacom zat beneden in de hal te wachten tot het team van de pitch met de klant eindelijk het verlossende woord kwamen brengen. Alle medewerkers moesten van haar PA verzamelen in de keuken, de flessen champagne stonden al klaar. We gingen proosten, “if we win or lose, we are going to toast for all the hard work” en dit vind ik echt een goede mindset. Het team liep door de deur van het kantoor en er wordt nog een fles champagne in de lucht gestoken, de CEO begint gelijktijdig te schreeuwen “we hebben hem!!!”. Er was blijdschap, applaus en tranen vloeiden, evenals de champagne.