Ik heb vijf maanden stage gelopen bij Cycle Media, een bedrijf dat zich bezig houdt met de verbinding tussen de publieke sector en de inwoners van Nederland. De publieke sector speelt een grote rol in ons dagelijks leven: we hebben er hoe dan ook altijd mee te maken. Met bedrijven in de private sector kunnen wij nog kiezen of wij wel of niet achter een merk staan en of we daar dus wel of niet iets van kopen, denk hierbij bijvoorbeeld aan de overweging of je producten van Nike wilt kopen op het moment dat je weet dat deze producten in een sweatshop worden gemaakt. Met de publieke sector hebben we deze keuze niet, je hebt namelijk altijd te maken met de overheid. Als jouw gemeente jou niet bevalt kun je verhuizen naar een andere gemeente, maar je zult hoe dan ook te maken hebben met een gemeente.
Zelf schonk ik nooit zo veel aandacht aan de publieke sector, ik merkte er eigenlijk alleen iets van op het moment dat ik belasting moest betalen of als er weer een stempas in de brievenbus lag. Maar toen ik de vacature van Cycle Media zag leek het mij toch interessant om me erin te verdiepen en zelfs te helpen. Tijdens mijn eerste gesprek klikte het meteen: ik kon in september aan de slag!
Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe dat nou werkt, dat verbinden van inwoners en organisaties in de publieke sector. Het antwoord van Cycle Media is simpel: social media. Of het nu gaat om het vergroten van de opkomst voor een informatie avond of het aardgasvrij krijgen van Delft, social media blijkt het effectiefst. Ruim elf miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, dus waarom zou je hier eigenlijk géén gebruik van maken? Voor veel gemeenten blijkt dit toch moeilijk.
Maar waar lopen zij tegenaan? Veel organisaties hebben last van een bepaalde angst voor het onbekende, iets waar wij ons als ‘digitale generatie’ nauwelijks iets bij voor kunnen stellen. Veel communicatie adviseurs binnen de publieke sector durven nog niet zo goed gebruik te maken van social media kanalen of ze krijgen het idee ervan er niet doorheen bij hun leidinggevende(n). Bovendien zijn de meeste communicatie adviseurs binnen de publieke sector vrouwen van 50 jaar of ouder, wat soms bij de integratie van online communicatie ook een drempel vormt.
Bij Cycle Media nemen wij deze adviseurs dan ook mee in ons proces, waardoor we én hun betrokkenheid verhogen én hen iets leren over effectieve online communicatie. Dit vond ik zelf een leuk aspect van mijn werk, je merkt namelijk dat de mensen waar je mee werkt jou ook écht waarderen en iets opsteken van wat jij ze vertelt.
Het tweede leuke aspect was uiteraard het maken van campagnes. Je krijgt veel verantwoordelijkheid aangezien je natuurlijk niet voor jezelf aan de slag bent, maar voor een echte (betalende!) klant. Op het moment dat jij dan een mooie advertentie samenstelt na een lang proces van planning, budgetbepaling, doelgroepsegmentatie, tekstredactie en a/b testen, krijg je echt een kick! Zeker als de resultaten heel goed zijn en de klant tevreden is. Zo is het ook bij mij gelopen. De eerste week kreeg ik direct de verantwoordelijkheid om advertenties samen te stellen voor Amsterdam Oost ter promotie van de Nationale Sportweek. Deze campagne liep zo goed dat ik een tweede campagne met ze samenstelde. And where are we now? Ik ben nu account manager van de sportafdeling van Amsterdam Oost. En dát geeft voldoening.
Cycle Media bevindt zich op de Freedomlab Campus tegenover Artis, een toplocatie waar allerlei startups samenkomen en samenwerken. Naast online marketingbureaus als Cycle Media vind je er ook ontwerpers van chatbots, filosofen en bedrijven die tools ontwikkelen om onderwijs te versimpelen. Iedereen luncht en borrelt samen, wat je een goede kans geeft om te netwerken met gelijkgestemden. Bovendien is het fijn om eindelijk te kunnen laten zien wat je in je mars hebt in plaats van dat het bij abstracte theorie blijft. Naast de standaard campagnes en communicatiewerkzaamheden kreeg ik ook de ruimte voor onderzoek en het schrijven van blogs. Voor mijn onderzoek heb ik gekeken naar het effect van framing bij berichten over de energietransitie (we moeten in 2050 van het aardgas af!) op de betrokkenheid van Delftse Facebookgebruikers.
Zou ik Cycle Media aanraden? Absoluut. Ik ben inmiddels aangenomen als parttime social media marketeer, waar ik nog steeds veel voldoening, uitdaging en plezier uit haal. Mocht je dus die vacature zien in september: twijfel niet, solliciteer gewoon!
Mila te Slaa