CW Stageblog

Stage bij De Oudertelefoon: stichting of startup?

Voor het afronden van de bachelor Communicatiewetenschap heb ik stage gelopen bij De Oudertelefoon. Ik ben begonnen met mijn stage in februari en zal half juni mijn stage afronden. De Oudertelefoon is een gratis, anonieme hulplijn die ouders direct kunnen raadplegen wanneer het thuis even te veel wordt. Bij zorgen, vragen, moeilijkheden of problemen kunnen zij vrijblijvend De Oudertelefoon bellen voor ondersteuning. De Oudertelefoon wordt gedraaid door vrijwilligers, die vanuit een relevante achtergrond ouders te woord staan via telefoon en chat. Dat kan in het Nederlands, Engels, Turks en Berbers/Arabisch. De Oudertelefoon geeft geen tips en adviezen, maar werkt vanuit de oplossingsgerichte gespreksmethodiek. De vrijwilligers stellen de juiste vragen om ouders tot eigen antwoorden te laten komen. Het doel van De Oudertelefoon is het normaliseren van om hulp vragen en zelfredzaamheid en zelfverzekerdheid van opvoeders in Nederland vergroten.

Toen De Oudertelefoon op mijn pad kwam en ik in gesprek raakte met de directeur wist ik meteen, hier wil ik stage lopen. De Oudertelefoon is ontstaan in maart 2020, tijdens de Corona-crisis. Het is daarmee een ontzettend jonge stichting. De eerste dag van mijn stage werd mij dan ook verteld: het is dan wel een stichting maar we benaderen het als commercieel bedrijf. Gaandeweg ging ik steeds beter begrijpen wat er daarmee werd bedoeld, want of je nu een stichting bent of niet, naamsbekendheid, brand-identity en contact met de doelgroep zijn vooral in een opstartfase van uiterst belang voor succes, of dit nu maatschappelijk is of commercieel. Maar juist de maatschappelijke aard van het werk als communicatie professional in deze stichting maakt dat de lat hoog ligt en het behalen van succes belangrijk.

Ik ben aangenomen als marketing en communicatie stagiaire. Ik heb veel meegewerkt aan het ontwikkelen van campagnes om de naamsbekendheid te vergroten en de opvoeders van Nederland kennis te laten maken met De Oudertelefoon. Wat ik vooral verrassend vond en dan ook veel van heb geleerd, is dat ervoor verschillende sub-doelgroepen verschillende campagnes en materialen worden gemaakt. Alles opvoeders van Nederland is uiteraard een enorme doelgroep, en het klinkt achteraf ook niet meer dan logisch dat deze wordt onderverdeeld. Toch was het voor mij heel leerzaam om deel uit te maken van dit proces, en te moeten onderzoeken uit welke verschillende groepen een doelgroep kan bestaan en wat dit betekent voor de marketingstrategie.

Behalve de communicatie met de doelgroep is ook een groot deel van de communicatie bij een stichting, zoals De Oudertelefoon, tussen de stichting zelf en andere betrokkenen. Zo heb ik ook een rol gespeeld in de communicatie tussen de vrijwilligers en de stichting, maar ook tussen de stichting en derde partijen zoals de media. Voor deze werkzaamheden van mijn stage heb ik veel literatuuronderzoek gedaan. Ik heb bijvoorbeeld onderzocht hoe de positieve gevolgen van hulplijnen vast te stellen zijn, ook wanneer deze gesprekken anoniem zijn, om zo op de langere termijn meer inzicht te krijgen in het effect van ook De Oudertelefoon.

De stage bij De Oudertelefoon is voor mij ontzettend leerzaam geweest, en de stichting is zeker aan te raden als stageplek. Ik heb veel verantwoordelijkheden gekregen en veel geleerd omdat er nauw met mij is samengewerkt door het kleine team. Toch wil ik toekomstige stagiaires van de bachelor Communicatiewetenschap iets meegeven: denk er goed over na of je bij een jong bedrijf, zoals bijvoorbeeld een startup, stage wil lopen. Hoewel mijn ervaring bij De Oudertelefoon heel leerzaam en inspirerend is geweest, heeft het wel veel flexibiliteit van mij gevergd. De stichting groeit en ontwikkelt zich in rap tempo, en dat bijbenen zonder ervaring als het team eigenlijk zijn handen te vol heeft om jou ook aan de hand te nemen, kan soms best moeilijk zijn.


Posted

in

by

Tags: