Op advies van een stagevoorlichting van de UvA begon ik met zoeken naar een stage in juni. Achteraf gezien was dit misschien wel vroeg, maar het verhoogt dan ook wel de kans op het vinden van veel openstaande vacatures. Ik kwam terecht bij mijn stageplek door rond te vragen bij vrienden naar de platvormen die zij bekeken hadden in hun zoektocht naar een stageplek. Gelijk bij de eerste website die ik als suggestie had gekregen was er enorm veel beschikbaar, namelijk via indeed.nl. Ik kamde de lijsten door en hield mijn persoonlijke interesses hierbij in mijn achterhoofd. Want stagelopen bij een bedrijf waarbij je persoonlijk gemotiveerd bent door interesse klinkt wel wat beter dan iets wat je alleen doet omdat het moet toch?
Voor mij betekende dit bedrijven zoeken in de richting van kleding, interieur en een gezonde levensstijl. Ik heb in mijn zoektocht gereageerd op drie openstaande vacatures. De eerste was een content marketing stage bij Hello Fresh. Zij gaven binnen een week aan dat ik niet was wat zij zochten. Het schoenenbedrijf TOMS was de tweede, zij hebben echter nooit iets van zich laten horen. Het derde bedrijf was echter enorm enthousiast en wilde meteen een gesprek met mij inplannen. Dit bedrijf heet MS Mode en het ging hierbij om de functie sociale media en influencer marketing. Vanwege omstandigheden door corona werd dit een onlinegesprek via Zoom. Het gesprek liep vloeiend en ik kreeg al vrij snel door dat mijn begeleider en ik uit hetzelfde hout gesneden zijn. Ook zij had Communicatiewetenschap gestudeerd aan de UvA met persuasieve communicatie als afstudeerrichting. Aan het einde van het gesprek liet zij weten dat ik naar haar mening perfect zou passen in het team en mij daarom dus graag wilde aannemen. The ball was in my court. Ik heb de optie overwogen om het aanbod af te slaan en dus op de gok verder te zoeken naar iets anders. Maar ik realiseerde me eigenlijk vrij snel dat MS Mode perfect zou aansluiten bij mijn interesses en deze kans weggooien stom zou zijn. Drie dagen later accepteerde ik het aanbod en kon mijn zomervakantie beginnen.
Op dinsdag 1 september had ik mijn eerste werkdag op kantoor. Ondanks dat ik nerveus was voelde ik me gelijk welkom door de hartelijke begroetingen van alle werknemers. Het team bestaat voornamelijk uit jonge vrouwen en er heerst dan ook totaal geen grijze mannen hiërarchie waarbij er constant power struggle aanwezig is. Er werd benadrukt dat ik altijd vragen kan stellen als mij iets niet duidelijk is. Ook werd ik uitgenodigd om iedere maandag en dinsdag een meeting bij te wonen via teams waarbij dingen besproken worden zoals content- en verkoopresultaten. Ik ben nu een week verder en voel mij erg betrokken bij het team. Ik word aangemoedigd om aan te geven wanneer ik interesse heb in bepaalde taken zodat ik deze bijkomende uitdagingen ook aan kan gaan. Verder kan ik zelf bepalen wanneer ik op kantoor of thuis aan de slag ga en krijg ik de ruimte om aan onderzoek te gaan beginnen. Ik was en ben eigenlijk nog steeds verbluft dat ik volledige toegang heb tot alle sociale mediakanalen wat neerkomt op bijna 60.000 volgers op Instagram alleen al. Ik voel me vereerd dat ik mee mag werken aan de band met consumenten uit zeven landen en ik ben benieuwd naar wat de toekomst mij bij deze stage te bieden heeft.
Leave a Reply