Hey! Mijn naam is Isabel van Munster en van 2 februari tot en met 5 juli 2023 heb ik stagegelopen bij reclamebureau DDB Amsterdam. Dit is een reclamebureau dat onder andere werkt voor Centraal Beheer, Peijnenburg, HAK, Toyota en Ikea. Ik loop stage op de afdeling strategie. Het gaat hier vooral om de ontwikkeling van de gehele campagnestrategie, veelal met een nieuwe commercial. Hierbij bepalen zij waar de reclame over moet gaan en hoe de hoogste resultaten worden behaald met creatieve oplossingen. Hierbij worden dingen tot de bodem uitgezocht, het laatste nieuws gebruikt en wat er speelt in de samenleving. Ik heb onder begeleiding van Head of Strategy Joris Gruiters aan veel projecten mee mogen werken. DDB Amsterdam is onlangs samengegaan met 180. Dat is een internationaal bedrijf, dus de voertaal binnen het bedrijf is Engels, al hoewel ik wat werk betreft me niet met internationale klanten heb beziggehouden. De band met collega’s is erg fijn omdat je in je eerste weken met iedereen een keer gaat lunchen, waardoor je elkaar goed leert kennen. In het begin was ik bang mijn mening te geven, maar gaandeweg leer je dat dit juist gewaardeerd wordt.
Werkzaamheden:
Ik loop mee met de strategie afdeling. Hiervoor ga ik onder andere onderzoeken, concurrenten en markten analyseren, trends zoeken en ontleden, inspiratie verzamelen voor specifieke klanten en markten, inzichten verzamelen en brainstormen met mede strategiecollega’s. Er zit niet veel regelmatigheid in de taken die ik uitvoer, omdat dit afhankelijk is van wensen van klanten, deadlines en pitches en daarbij help ik verschillende collega’s. Ik heb bijvoorbeeld veel mogen doen voor Centraal Beheer. Ze hadden DDB Amsterdam benaderd om een strategie te bedenken hoe hun diensten meer bekendheid kunnen krijgen. Hiervoor heb ik een uitgebreide analyses gemaakt over hoe concurrenten dit communiceren. Dit is vervolgens te vergelijken met Centraal Beheer waardoor de strategieën van andere bedrijven voor inspiratie zorgen. Ik heb ook veel verantwoordelijkheid gekregen bij de ontwikkeling van een nieuw communicatieplan voor VriendenLoterij. Ik was hier vanaf de start bij betrokken en heb echt een bijdrage kunnen leveren aan het bedenken van een nieuwe strategie. Met onze strategie heeft DDB Amsterdam de pitch gewonnen!
Onderzoek:
Tijdens mijn gehele stageperiode heb ik aan een eigen onderzoek gewerkt om wetenschappelijke kennis in praktijk te brengen. Ik mocht hiermee iets toevoegen aan het strategische proces van HAK, die heeft namelijk een verouderd imago. Ik ging onderzoeken hoe HAK populair kan worden onder Gen-Z en Millenials. Dat onderzocht ik door HAK in een andere setting te late zien. In plaats van in het veld wat ze nu doen, in de keuken, omdat dit beeld realistischer en herkenbaarder is voor deze jongere doelgroep. Ik heb empirisch onderzoek gedaan naar de vraag: In hoeverre beïnvloedt de setting van HAK (veld versus keuken) hun Likeability onder een jongere doelgroep? Na data-analyse van de survey kwam hier helaas geen sterk resultaat uit, maar wel aanbevelingen voor vervolgonderzoek.
Aanbevelen of toch niet?
DDB Amsterdam is erg bekend binnen de reclamewereld. Je ziet hier dat er geen strategie is om een strategie te bedenken. Daardoor vond ik het in het begin best heftig inkomen. Maar al snel leer je het zelf kunnen door hulp van collega’s. Het is heel leuk hoe je mee wordt genomen in allerlei soorten opdrachten en klanten. Je krijgt veel feedback waardoor het steeds wat beter gaat. Ik vond het leuk dat ze mij al veel verantwoordelijkheid gaven. Bij DDB Amsterdam word je echt onderdeel van het team doordat je mee wordt genomen in het proces, maar ook omdat je met jouw werk echt iets toevoegt aan het komen tot een reclamestrategie. Deze stage heeft voor mij erg duidelijk gemaakt wat reclamestrategie inhoudt, waarmee ik zekerder ben geworden dat dit bij mij past. Ik raad DDB Amsterdam dan ook zeker aan als stagebedrijf.