Ik heb stagegelopen bij het bedrijf IMA. Dit staat voor Influencer Marketing Agency. Dit bedrijf is een internationaal communicatieadviesbureau en het globaal leidende bureau voor digitale influencer marketing. Bij IMA gaat het om het creëren van een juiste en oprechte match tussen merk en influencer. Het bedrijf helpt merken om wereldwijd een publiek te genereren met behulp van influencers die door dit bedrijf worden gezocht, aanbevolen, begeleid en beoordeeld. Campagnes voor vele uiteenlopende merken in alle verschillende soorten landen met verschillende soorten publiek worden gelanceerd.
Het soort bedrijf en het doel ervan sprak mij vanaf het begin gelijk aan omdat ik erg geïnteresseerd was in hoe het er in die business aan toe gaat. Ik wilde zelf midden in deze bedrijvigheid staan en ervaren hoe het is om met influencers te werken en er alles over te weten te komen. De eerste twee weken van de stage zaten vol met allerlei zogeheten ‘introduction meetings’. Dit waren meetings (via zoom) waarin elke afdeling binnen het bedrijf zich introduceerde aan de nieuwe lichting stagiaires. Dit vond ik ontzettend interessant aangezien we zo binnen twee weken al precies wisten hoe het bedrijf in elkaar zat en uit welke afdelingen deze allemaal bestaat en wat hun werkzaamheden zijn binnen het bedrijf. Ook was het handig om dit al vanaf het begin mee te krijgen aangezien je dan gedurende je hele stage wist waar elk team mee bezig was en waar ze belangrijk voor zijn en dus ook waar je terecht moet met bepaalde vragen. Ook leerde ik deze eerste weken werken met het platform waarmee het bedrijf werkt. Dit platform is eigenlijk het netwerk van het bedrijf en staan alle influencers op die wellicht ingeschakeld kunnen worden voor een campagne. Ook staan hier documenten op met informatie over de campagnes, influencers en de status van bijvoorbeeld klanten. Wat ook erg leuk was tijdens deze stage en vooral ook aan het begin was dat ik als stagiair eigenlijk gelijk overal bij mocht zijn. De meetings waren allemaal online in verband met Covid-19 en als stagiaire mocht ik deelnemen aan elke zoom meeting. Aan het begin was dit nog vooral alleen luisteren wat er gezegd werd of vragen stellen, maar later werd dit ook zelf actief deelnemen in de vergaderingen. Toen de eerste weken voorbij waren en ik echt hard aan het werk kon gaan en ook echt mijn eigen projecten kreeg werd het steeds drukker. Wel vond ik het ontzettend leuk dat ik al vrij snel echt eigen verantwoordelijkheid kreeg om keuzes te maken en bijvoorbeeld mensen voor te stellen voor een campagne. Soms kon het wel erg druk zijn maar dat vond ik eigenlijk alleen maar leuk. Ook het feit dat ik soms erg snel moest schakelen tussen verschillende merken en dus ook verschillende influencers en doelgroepen maakte het werk erg dynamisch en interessant. Uiteindelijk heb ik ontzettend veel van de stage geleerd en zou ik het iedereen aanraden aangezien het een super interessant bedrijf is en ik zelf heel goed heb leren werken met verschillende merken, wensen, eisen, visies, culturen en tijdsspanningen.