Sinds 1 februari 2021 loop ik stage bij Bladendokter, dit is een marketing en adviesbureau voor tijdschriften en andere mediamerken. Het is nu 27 mei en ik ben over de helft van mijn stage, ik loop namelijk stage tot 25 juni.
Een typische werkdag
Als je me zou vragen een typische werkdag te omschrijven zal dit nooit volledig representatief zijn voor de hele stage. Wel kan ik omschrijven welke factoren iedere dag terugkomen, enerzijds het schrijven van artikelen en anderzijds het volgen van trainingen.
De onderwerpen van artikelen lopen enorm uiteen, van een kort nieuwsbericht over het aantreden van een nieuwe hoofdredacteur tot een langer verhaal. Die laatste vind ik het leukste. Ik schreef bijvoorbeeld een verhaal over de opkomst van elearning in de bladenwereld, hiervoor interviewde ik de hoofdredactie van delicious., Flow, Happinez, vtwonen, Knip Mode. Vanwege de jarenlang dalende trend van oplages zijn veel bladen op zoek naar nieuwe verdienmodellen, hier leent elearning zich goed voor, maar ook een betaalde nieuwsbrief. Over die laatste mocht ik ook een langer verhaal schrijven. Naast het volgen van de ontwikkelingen, is er ook de mogelijkheid om zelf onderwerpen in te brengen. Het artikel wat ik het leukste vond om te schrijven was het artikel over de ontwikkeling van de Nederlandse taal. Dit ging over het meebewegen van de Nederlandse taal met de maatschappij, hiervoor interviewde ik Charlotte Dwyer, geesteswetenschapper, gespecialiseerd in media en representatie. Samen kwamen we tot een advies aan redacties, dat is de doelgroep die de artikelen van Bladendokter leest.
Het andere deel van mijn stage bestaat uit het volgen van trainingen. Carolien Vader, CEO van Bladendokter en mijn stagebegeleider, geeft veel trainingen aan mediamerken en bladen. Ook organiseert ze een masterclass, en vaak zijn de trainingen ook in house zo gaf ze tijdens mijn stageperiode trainingen aan bedrijven zoals Interpolis, Onze Taal en GreenPeace NL.
Het is enorm leerzaam om zo’n proces te doorlopen, dan zie je echt veranderingen binnen een bedrijf ontstaan, en kan je zelf ook een stukje bijdragen aan die veranderingen. De bedrijven zijn ook vaak benieuwd wat jij va hun kanalen vindt, omdat je als stagiair een andere visie hebt op sociale media. Ik voer regelmatig kanaalanalyses uit voordat we beginnen aan de projecten. Ook maak ik vaak aantekeningen tijdens de brainstormsessies, om op terug kunnen vallen bij het maken van de kanaalstrategie en de publicatieschema’s.
Onderzoek
Uiteraard voer ik een onderzoek uit , dit doe ik bij een grote partner/klant van het bedrijf, de Mediafederatie Academy. Zoals ze het zelf schrijven ‘behartigt de Mediafederatie het maatschappelijke en economische belang van de uitgevers en mediabedrijven in Nederland’. En door middel van de Academy, waar Carolien Vader ook regelmatig trainingen voor geeft, leren ze de leden van de vereniging meer over de ontwikkelingen in het medialandschap.
Nu gaat de hoofdredacteur van de Academy binnenkort met pensioen en moet zij een plan voor de toekomst van de Academy opleveren aan haar opvolger. Hierbij komt mijn onderzoek van pas, ik onderzocht aan welke trainingsvormen en trainingsdoelen er behoefte is onder de potentiële deelnemers van de Academy, en meeste hierbij volgens de theory of planned behaviour de attitude en intentie.
Concluderend
Kortom, ik ben erg blij met de leerzame stage, wel denk ik dat het vrij ambitieus van me was om van 1 februari tot 25 juni full time stage te lopen. Als ik het nogmaals zou doen zou ik denk ik nog steeds de volledige periode volmaken, maar ik zou wel zorgen dat ik een 4 dagen durende werkweek zou hebben zodat ik wat gestructureerder tijd aan het onderzoek en de vakken kon besteden. Ik raad iedereen aan om hier stage te gaan lopen.