Ik schrijf deze blog met nog 3 weken te gaan op mijn stageplek bij het magische Nationale Opera & Ballet. Er zitten al ruim 4 maanden op maar toch voelt het alsof ik pas net begonnen ben. Daarentegen heb ik wel al enorm veel geleerd: over mezelf, over het bedrijf, maar ook over communicatie-relevante werkzaamheden. Ik heb de meest verrassende verhalen geschreven, pakkende marketingplannen opgesteld en bijzondere beelden gemaakt en gezocht. Het meeste heb ik geleerd over hoe het is om te werken in een enorm cultureel bedrijf met nationale én internationale klanten. Ik werk in een team en onze communicatie verloopt (dankzij de wereldwijde pandemie) via het altijd soepel werkende Teams. Daar moest ik op het begin wel aan wennen, aangezien sociale situaties iets moeilijker aan te voelen zijn en je soms niet precies weet wat iemand bedoelt. Een andere bijkomstigheid van corona is dat je als stagiaire minder meekrijgt van de organisatie en de werksfeer: denk bijvoorbeeld aan vrijmibo’s, vergaderingen, gesprekjes bij het koffiezet apparaat én (in mijn geval) talloze premières en repetities. Daarom ben ik dan ook heel blij dat ik toch nog naar 2 voorstellingen heb kunnen gaan (thank you Rutte ;)). Als ik moet noemen waar ik het meest van genoten heb tijdens mijn stageperiode heb ik zonder twijfel het antwoord voor je: mijn eerste opera Die ersten Menschen (voorafgegaan door een lekker glaasje champagne met twee andere stagiaires), het testen-voor-toegang evenement met onder andere de pakkende productie Architecture of Hope geïnspireerd op de pandemie, de interviews met Wubkje Kuindersma, James Stout en Jose Simerilla Romero en de tour door het kostuumatelier met inspirerende verhalen van de kostuummakers. Ondanks al deze leuke dingen die ik heb meegemaakt, kon het werk dat ik uit moest voeren (denk aan het schrijven van teksten voor social media kanalen en het zoeken van beeld) soms wat eenzijdig zijn. Ik had wel iets meer variatie en diversiteit willen zien, of misschien iets meer een inkijkje in de organisatie en waar de marketingmanagers mee bezig zijn. Ik merkte dit omdat ik, juist deze afgelopen week, hier een beetje van kon proeven doordat de zomer eraan komt en de zomerplanning gevuld moet worden met nieuwe, creatieve ideeën. Maar ook merkte ik dit bij bijvoorbeeld een meeting die ik bijwoonde over Pride Month content en de medewerkersaankondiging van het nieuwe seizoen. Dat zijn dingen waar mijn stagiaire hart sneller van gaat kloppen. Ik heb dit ook aangegeven bij mijn stagebegeleider en hoop dan ook dat dit voor de komende stagiairs beter zal zijn. Dan is het misschien nog leuk om wat van mijn uitgevoerde acties te delen met jullie. Zo heb ik een serie bedacht waarin balletten en hun personages gekoppeld werden aan sterrenbeelden (bijvoorbeeld het zwanenmeer met Odette en Odile als Tweelingen). Ook ben ik nu bezig met het opzetten van een serie die alle legendarische liefdeskoppels in ballet portretteert, cause who doesn’t love a good old romantic love story ;). Nu dat de stage voorbij is wordt het ook tijd voor mij om te bedenken wat ik zal missen en wat ik ervan wil meenemen. Vergeten zal ik het in ieder geval nooit, mijn eerste communicatie-gerelateerde baan binnen een bedrijf waarvan ik alleen maar had kunnen dromen als ballerina sinds mijn 4e verjaardag!