Hi! Ik ben Corine en dit is mijn blog over mijn stage bij NU.nl. Ik schrijf deze blog met nog maar drie weken te gaan. Time flies when you’re having fun! In het begin vond ik het erg spannend, want alles is nieuw en het was ook nog eens online. Maar deze zenuwen bleken nergens voor nodig, want het team waarin ik terecht kwam, voelde echt als een warm bad. De tweede dag van mijn stage was mijn verjaardag en toen ik in de (online) ochtend meeting kwam ging iedereen spontaan voor mij zingen. Ik wist toen meteen dat ik mij helemaal thuis ging voelen in het team!
Tijdens mijn stage mocht ik deelnemen aan het Content & Creation team van DPG Media. DPG Media is een groot mediabedrijf die onder andere nieuwsmedia zoals het AD, de Volkskrant, het Parool en dus ook NU.nl bezit. Samen met twee andere collega’s was ik verantwoordelijk voor de Branded Content op NU.nl. Later in mijn stage merkte ik dat het hele team steeds meer ging samenvoegen (en dus niet alleen bezig is met bijv. NU.nl, maar ook dingen doet voor AD.nl); NU.nl is namelijk pas sinds eind 2019 onderdeel van DPG Media en alle teams zijn dan ook in 2020 omgegooid waardoor iedereen opnieuw zijn draai moest vinden.
Ik had veel verschillende taken. Bijvoorbeeld het redigeren en rapporteren van smarticles (dit zijn redactionele artikelen met commerciële doeleindes), communiceren met de accountmanagers, advies geven aan de klant en voornamelijk het onderhouden van de NUshop. Dat laatste vond ik heel erg leuk, want het was echt mijn eigen projectje. Ik had de volledige verantwoordelijkheid. In het begin van de week mailde ik de accountmanagers met de vraag of ik de input mocht ontvangen van de aankomende NUshops. Wanner zij deze gestuurd hadden, zette ik deze in het NU.nl CMS, herschreef ik het naar de NU.nl huisstijl en stuurde ik een preview van de NUshop. De accountmanagers legde deze neer bij de klant ter akkoord en stuurde eventuele feedback of meteen een akkoord weer naar mij door. Aan het eind van de dag zette ik de NUshops voor de volgende dag klaar. Het was niet het meest uitdagende werk van mijn stage, maar het voelde wel heel leuk om helemaal verantwoordelijk te zijn voor dit onderdeel. De NUshop is helemaal onderaan NU.nl te vinden, neem gerust een kijkje! 😉
In de laatste maanden van mijn stage kreeg ik naast taken voor NU.nl ook een paar taken voor AD.nl. Zo kwam er het plan om de NUshop ook door te trekken op het AD. Ik heb geholpen om de ADshop op te zetten en heb gelukkig ook de testfase nog mee kunnen maken!
Hierbij een paar voorbeeldjes van de NUshop en de ADshop:
Tijdens mijn stage heb ik ook een Samsung campagne zelf mogen doen. Samsung had vier smarticles en twee NUshops ingekocht. Ik heb al het contact met de accountmanager op me genomen en natuurlijk de smarticles geredigeerd en gerapporteerd. Bij de laatste smarticle had Samsung ook wat vragen over het CTR (Click Through Rate). Dit het percentage van het aantal mensen dat op de linkjes in het artikel hebben geklikt in verhouding met het aantal mensen dat het artikel hebben gelezen. Alle smarticles van Samsung scoren hier erg hoog op, maar één smarticle had het net iets minder gedaan dan de rest. Ze vroegen hierbij dus mijn advies om ervoor te zorgen dat de laatste smarticle wel weer een hoog CTR zou scoren. Hier zijn twee voorbeeldjes van de smarticles die ik heb gemaakt:
Zie hier het hele artikel (de button onderaan met ‘Bij NU.nl zijn wij benieuwd naar jouw mening. Geef deze hier.’ is de vragenlijst van mijn onderzoek!): https://www.nu.nl/advertorial/advertorial-samsung/6135454/met-deze-tv-beleef-je-het-ek-beter-dan-in-het-stadion.html
Zie hier het hele artikel (de button onderaan met ‘Bij NU.nl zijn wij benieuwd naar jouw mening. Geef deze hier.’ is de vragenlijst van mijn onderzoek!): https://www.nu.nl/advertorial/advertorial-samsung/6131404/met-deze-tablets-ben-je-helemaal-klaar-voor-jouw-staycation.html?redirect=1
Tijdens mijn stage heb ik ontzettend veel geleerd. Dat merkte ik zelf al, maar ik zag het ook terug in de feedback die ik kreeg. Wanneer ik een smarticle had geredigeerd, moest ik deze nog even ter controle naar mijn collega sturen. Zij schreef dan nog wat feedback op en die verwerkte ik dan nog. In het begin was dit nog aardig wat, maar hoe langer ik bezig was, hoe minder de feedback werd. Ik krijg nu soms zelfs alleen een berichtje terug met ‘ziet er heel goed uit, geen feedback!’. Dat geeft echt een lekker gevoel.
Zoals ik al eerder schreef, is mijn stage over drie weken klaar. Dit vind ik erg jammer, maar ik hoef niet lang te treuren, want mijn teamleidster heeft gevraagd of ik wil blijven hangen in de flexpool! Dit zijn veel oud stagiaires die ongeveer twee dagen in de week weer aansluiten om te komen helpen.
Ik kan het echt iedereen aanraden om stage te gaan lopen bij NU.nl of DPG Media. Het is een erg leuk bedrijf die goed voor zijn werknemers zorgt en je komt 100% zeker terecht in een ontzettend leuk team waarbij je enorm veel gaat leren en echt jezelf kan zijn!
Leave a Reply