In januari 2020 was mijn marketing & communicatie stage al rond. Ik kon in maart gaan beginnen bij een e-commerce interieurbedrijf en daar keek ik ontzettend naar uit. Vrij snel heb ik besloten de stage toch uit te stellen naar september. De kans dat ik dan wél op kantoor mocht werken was namelijk groot en ik wilde alles uit mijn stage halen wat erin zat. De stage- instelling ging daar meteen mee akkoord: ik mocht beginnen wanneer ik wilde. Een half jaar verstreek en ik kon eindelijk aan de slag. In een prachtig grachtenpand nog wel, met een eigen iMac én binnen een ontzettend jong en gezellig team.
Wat een toffe eerste week was dat! Ik schreef blog na blog en mijn vingers konden niet stoppen met teksten tikken. Totdat ik mij besefte dat het na blog nummer 20 wel erg eentonig werk was, waarmee ik vooral deel uitmaakte van een soort massaproductie aan blogs en niet echt (of echt niet) iets leerde. Waar het in mijn eerste week ontzettend veel energie opleverde, kon ik in week twee alleen nog maar slapen als ik thuis kwam. Ging ik hier dan 5 maanden zitten? En wat leverde mij dat dan op? Ik gaf veel, maar kreeg er simpelweg te weinig leermomenten en informatie voor terug. Met mijn stageonderzoek schoot het ook niet op en toen heb ik de knoop doorgehakt. Ik ben na een maand met mijn stage gestopt.
Stress! Door de Coronacrisis zaten enorm veel studenten zonder stage en ik besloot gewoon om mijn stageplek op te geven in deze onzekere periode. Ik leek wel gek, want hoe dacht ik binnen een maand aan een nieuwe stage te komen? Wonder boven wonder vond ik binnen een week (!) een vacature voor een marketing & communicatie stage in mijn woonplaats. Bij een koffie- en theebedrijf nog wel. Als barista kon ik mij niks beters wensen. Door mijn vorige stage-fiasco wist ik heel goed wat ik wel en niet zocht binnen een stageplek. Zo kon ik ontzettend bewust en weloverwogen alleen maar met ‘Ja!’ reageren, toen mij tijdens het sollicitatiegesprek werd gevraagd of ik meteen wilde beginnen.
Poging 2 kon van start… En daar is het gelukkig ook bij gebleven! De eerste 2 dagen leerde ik meer dan ik tijdens mijn eerste stage in een maand heb meegekregen. Mede doordat ik niet alleen blogs mocht schrijven, maar overal bij betrokken werd. Van begin tot eind. Ik heb scripts geschreven, mocht bij de draaidag zijn en nu worden de video’s op verschillende communicatiekanalen ingezet. Ik heb landingspagina’s, productpagina’s, blogs, sociale mediaberichten, nieuwsbrieven en pushberichten geschreven. Mijn ideeën werden opgepakt en zijn verder uitgewerkt. Van een nieuwe look voor Instagram tot winacties en van nieuwe producten tot kortingsacties. Ik heb hier dus, naast ontzettend veel thee, mogen proeven van het volledige marketingproces.
Wat ik hiervan heb geleerd? Allereerst dat het ontzettend belangrijk is om je gevoel te volgen. Maar ik heb vooral geleerd dat deze situatie vermeden had kunnen worden. Niet alleen een grote les voor mezelf, maar wellicht ook voor iedereen die nog stage moet gaan lopen: wees voorbereid! Bedenk van te voren wat jij zoekt in een stage. Tijdens een sollicitatiegesprek hoef je namelijk niet alleen te bewijzen waarom jij van waarde bent voor hun. Zij moeten jou ook iets kunnen meegeven. Ga na of hetgeen wat zij jou kunnen bieden wel samenhangt met wat jij verwacht van een stageplek. De vraag die ik aan mijn eerste stage-instelling al had moeten stellen: ‘Welke taken horen bij deze functie en wat kunnen jullie mij daarover leren?’ Dus dikke tip: bedenk van te voren welke vraag jou zou kunnen helpen bij het kiezen van een stage en volg je gevoel. Dan komt het wel goed.