Hallo allemaal,
Mijn naam is Nina Alblas. Ik ben 20 jaar oud en ik heb het afgelopen semester vijf maanden stage gelopen bij MTV Benelux. MTV Benelux valt samen met andere grote merken, zoals Nickelodeon, Comedy Central en Spike, onder het moederbedrijf ViacomCBS. Ik heb deze stage gevonden via Mediastages. Vanwege de coronamaatregelen heb ik mijn gehele stage vanuit huis gelopen. Hoewel dit waarschijnlijk erg eenzaam en saai klinkt, is het mij alles meegevallen. Dankzij de dagelijkse meetings met het team en het non-stop appverkeer in de groepsapp was ik contact in contact met mijn collega’s en voelde het alsof we echt als een team samenwerkten.
Tijdens mijn stage had ik verschillende werkzaamheden. Zo ondersteunde ik het Engagement-team van MTV Benelux bij het posten op de sociale mediakanalen van MTV Nederland en België. Hieronder vallen Instagram, Twitter, Facebook en YouTube. Vaak bestonden mijn dagen uit het schrijven van nieuwsartikelen voor op de website, waarmee ik mijn journalistieke vaardigheden kon ontwikkelen, en het schrijven van captions, titels en videobeschrijvingen die de aandacht van de kijker zou trekken, met als doel zoveel mogelijk views. Ook hield ik de websites en apps bij door bijvoorbeeld gemiste afleveringen te publiceren van onze online- en televisieshows of door nieuwsartikelen over de showbizz-wereld op onze site te publiceren. Daarnaast was ik (mede)beheerder van de communicatiekanalen tussen MTV en haar volgers op sociale media. Zo beantwoordde ik berichten die mensen via privéberichten stuurden en monitorde ik de reacties die mensen achterlieten op Instagram en YouTube. Hierbij verwijderde ik bijvoorbeeld grove, ongepaste of haatdragende reacties. Ondanks dat ik slechts een stagiaire was, had ik het gevoel dat mijn werkzaamheden binnen het bedrijf gewaardeerd werden en dat ik een redelijk verantwoordelijke rol had binnen het Engagement-team.
Ik werkte 40 uur in de week, waarvan ik ongeveer 10 uur per week besteedde aan het schrijven van mijn onderzoeksverslag. Ik deed mijn onderzoek over welke factoren het aantal likes, comments en shares beïnvloeden van de video’s op de Facebookpagina van MTV Nederland. Spoiler alert: in ieder geval niet de factoren die ik onderzocht, want die resultaten bleken allemaal niet significant ;-).
Ik heb me erg op mijn plek gevoeld tijdens mijn stage bij MTV Benelux. Mijn collega’s waren heel behulpzaam en leuk en je hoefde je nooit te vervelen – er was altijd wel iets te doen. Ik vond het vooral fijn dat geen enkele dag op een ander leek. Het was erg afwisselend en dat hield het ook spannend. Ondanks de praktijkgerichtheid zou ik deze stage zeker aanraden aan iemand die op zoek is naar een WO-stage, omdat je zo aan den lijve kunt ondervinden hoeveel wetenschappelijke theorieën er in de praktijk toegepast worden in de dagelijkse werkzaamheden van zo’n groot bedrijf als MTV. Mocht je ook geïnteresseerd zijn in deze stageplek, schroom dan niet om jezelf en je creativiteit te laten zien. Diversiteit en creativiteit worden erg gewaardeerd binnen MTV.
Ik heb veel geleerd van de stage, zoals het professioneel werken in teamverband, de discipline van de 9-tot-5-mentaliteit, en hoe je een merk als MTV hooghoudt door middel van PR, sociale mediamarketing en communicatie met de volgers. Ik zal deze kennis en vaardigheden koesteren en meenemen gedurende de rest van mijn carrière.
Misschien kom ik ooit nog terug bij MTV in een andere functie, misschien was het eenmalig, maar ik vond het hoe dan ook een ervaring om nooit te vergeten!