Blogs redigeren, persberichten schrijven en contact onderhouden met wetenschappers; een kleine greep uit de dingen waar ik me de afgelopen vier maanden bijna dagelijks mee bezig heb gehouden. Voor iemand met een grote liefde voor taal en creativiteit klinkt dat natuurlijk als een droom, maar door het coronavirus was het wel een droom met hier en daar een kleine hindernis. Net als veel van de andere studenten die het afgelopen jaar stage hebben gelopen, spendeerde ook ik een groot gedeelte van mijn spenderen achter mijn eigen bureautje op mijn studentenkamer van 3 bij 3 m2. Desondanks voelde ik me echt deel van het bedrijf waar ik stage liep, SWOCC genaamd. SWOCC staat voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, en het is een stichting die wetenschappelijk onderzoek mogelijk maakt en altijd op zoek is naar een manier om wetenschappelijke kennis te verspreiden, zodat marketingspecialisten en communicatiemedewerkers deze wetenschap kunnen gebruiken als praktische handvaten in hun werk.
Omdat nog niet echt bekend is wat er gebeurt met de informatie nadat deze marketingspecialisten en communicatiemedewerkers de kennis tot zich hebben genomen, kwamen de medewerkers van SWOCC en ik op het briljante idee om hier een onderzoek naar te starten. Om de reis van deze kennis, de zogeheten Knowledge Journey, in kaart te brengen, heb ik begunstigers van de stichting geïnterviewd, en hen gevraagd hoe zij om gaan met de informatie. In de studie communicatiewetenschap wordt over het algemeen niet heel veel met kwalitatief onderzoek gewerkt, waardoor het een leuke uitdaging was om hier weer eens mee aan de slag te gaan.
Mijn resultaten waren eigenlijk verrassend verhelderend, en ik heb een infographic gemaakt die SWOCC zou kunnen gebruiken om aanbevelingen te doen aan haar begunstigers, over hoe zij zo effectief mogelijk met de informatie kunnen omgaan. Volgende week dinsdag mag ik de resultaten van mijn onderzoek presenteren in een vergadering van de Raad van Advies van SWOCC, waar allerlei ervaren marketing- en communicatieprofessionals aan deelnemen. Ik ben erg benieuwd wat zij vinden van mijn resultaten en infographic, al is het al best een compliment dat ik mijn resultaten überhaupt mag presenteren voor deze groep; ze waarderen in ieder geval het onderzoek dat ik heb gedaan.
Eén van de grootste uitdagingen aan mijn stage, vond ik het communiceren zonder elkaar te zien. Ik heb mijn stagebegeleider slechts twee keer in het echt gezien, en verder hebben we altijd alleen maar contact gehad via Zoom, WhatsApp en via telefoongesprekken. Achteraf vond ik dat wel echt jammer, het gevoel dat je écht (lijfelijk) stage aan het lopen bent, ontbrak daardoor een beetje. Aangezien dat niemands schuld is (behalve de vleermuis door wie het coronavirus is uitgebroken), hebben mijn collega’s en ik maar het beste er van gemaakt, en hebben we zo goed mogelijk geprobeerd de stage verder normaal te laten verlopen.
Al met al was het een leuke en leerzame ervaring, die mij weer heeft laten inzien hoe leuk ik het vind om met mijn studie bezig te zijn. Ik krijg zin om me verder te verdiepen in de wetenschap, en ik kan niet wachten om aan mijn master te beginnen. Ik zou de stage zeker aan iedereen aanraden, al hoop ik dan wel dat de volgende stagiaire weer gewoon op het kantoor in Amsterdam mag zitten, in plaats van een klein bureau in een 3 bij 3 kamertje.