Tijdens mijn stage periode van september tot en met eind januari heb ik stage gelopen bij Sony Electronics Benelux. Hierbij kreeg ik enorm veel verantwoordelijkheden. Ik hield mij onder andere bezig met het afhandelen van pers- & influencer aanvragen (beeldaanvragen, productinformatie en overige verzoeken). Verder ben ik voornamelijk thuis aan het werk geweest en een keer in de week was ik op kantoor te vinden. Dit moest helaas vanwege de huidige corona pandemie waar we ons in bevinden. Onderweg zijn, is tijdens tijden van corona is wat beperkter, maar ondanks dit probeerden we alsnog elkaar een keer in de week fysiek te zien en natuurlijk op gepaste afstand. Naast bovenstaande taken coördineerde ik review aanvragen, handelde ik sponsorverzoeken af en archiveerde ik alle nieuwsuitingen over Sony in de media. Verder bestaan de werkzaamheden uit onder andere: het bedenken en uitvoeren van creatieve PR- en influencer campagnes. In tijden van corona was dit nog een uitdaging, want normaliter werden er evenementen georganiseerd wat nu in mindere mate mogelijk is. Wel probeerden we hier goed over na te denken en nieuwe creatieve oplossingen voor te bieden door naar bijvoorbeeld de online mogelijkheden te kijken. Om de lancering van producten naast online- ook offline te laten plaats vinden. Bovendien ga ik over het beantwoorden van mediaverzoeken en aanleveren van digitale content. De media heeft sample’s nodig om hier over te kunnen schrijven en reviews te vormen. Wij gaan met ons team kijken of het medium relevant is en wij dus in kunnen gaan op hun vraag. Daarnaast regel ik het opzetten van samenwerkingen met media en influencers doormiddel van het zoeken van influencers en hen te contacteren en vervolgens een barter-deal te sluiten. Dit gebeurt voornamelijk online via instagram en de mail.
Het bedrijf telt ongeveer 150 werknemers waarvan ik in een team van 3 personen zat. Ik werkte met de PR-manager van de Benelux samen en daarnaast met een andere stagiaire. Buiten ons eigen team stonden we in nauw contact met het social team. Zij hebben eigenlijk het zeggenschap over alle sociale kanalen en daar staan wij natuurlijk met de pers en influencers dichtbij. Behalve dit team werkten wij ook samen met sales/product managers etc. De afspraak was dat ik 40 uur werkzaam zou zijn bij dit bedrijf. Daarvan mocht ik de vrijdag invullen voor het onderzoek of andere schoolwerkzaamheden.
Samenvattend is mijn tijd bij Sony ontzettend leuk, uitdagend en vooral leerzaam geweest. Ik heb een unieke kijk in het bedrijfsleven mogen nemen. Het bedrijf heeft ons de kans gegeven om ons te ontwikkelen en daadwerkelijk deel te nemen aan het gehele werkleven. Niet vanaf de zijlijn maar centraal. ik heb geleerd goed te plannen wanneer je veel verschillende taken van teams krijgt, te communiceren in het Engels via online meetings, samen te werken met collega’s en bovenal heb ik geleerd mijzelf meer te vertrouwen in het werk wat ik doe. Je kan veel meer dan je denkt en dat heeft deze stage mij dan ook echt getoond. Ik merk dat het uitdagende mij erg enthousiast heeft gemaakt over de functie PR-manager en het bedrijf Sony Electronics an sich.
Leave a Reply