Afgelopen maanden heb ik stagegelopen bij de Gardeners. Dit is een allround creatief bureau ‘where good things grow’ zoals ze dit zelf zeggen. Ze maken nieuwswaardige campagnes die een positieve impact op de wereld hebben. Er zijn drie afdelingen die nauw met elkaar samenwerken: creatie, account en pr. Wanneer een klant bij Gardeners aankomt gaat allereerst account deze vraag uitschrijven. Hierna sturen ze dit intern door naar pr en creatie. Creatie bedenkt een paar voorstellen en overlegt dit met pr. Pr heeft namelijk de meeste kennis over wanneer iets opgepakt wordt door de pers. Zodra dit is afgestemd wordt er een presentatie gemaakt met een aantal voorstellen voor de klant. De klant kiest hierbij een campagne die uitgevoerd wordt. Pr zorgt dat de pers hiervan op de hoogte is waardoor de campagne (en daarmee ook het merk/product) media-aandacht krijgt.
Gardeners is begonnen als traditioneel pr-bureau, maar doen nu veel meer dan dat. Ze zorgen ervoor dat de campagnes en activaties veel zichtbaarheid krijgen. Daarnaast hebben ze klanten, waar ze maandelijks de pr voor doen, in de vorm van retainers, creative mailings, branded content, seedingstrategieën en influencermarketing.
Daarbuiten zijn er ook verschillende activaties. Zo hebben we bijvoorbeeld een online toiletfestival georganiseerd en een bloemen drive-thru. De bloemen drive-thru was voor Bloemenbureau Holland om de bloemensector te steunen in deze tijd en mensen te stimuleren bloemen te kopen onder het mom ‘fill the distance’. Men kon met de fiets door de drive-thru en zo een boeketje of plant ophalen waar een betekenis achter zat. Daarna was er een gif-photobooth om online aandacht te geven aan de actie. Deze activatie is erg goed opgepakt door de pers en veel influencers zijn langsgekomen voor een leuk boeketje.
Het online toiletfestival was voor The Good Roll. Dit is een toiletpapiermerk wat duurzaam toiletpapier produceert en de helft van de winst gebruikt om hiermee toiletten te bouwen in Afrika. Ze zijn nu begonnen met toiletten in Ghana waar ze ook zorgen voor schoon water, licht en maandverband bijvoorbeeld. Het toiletfestival was op 17 november omdat het dan World Toilet Day is. Het festival kon je bijwonen via een livestream en het werd gestreamd vanaf de wc! Hier kwam Gregory van der Wiel langs om een rol hoog te houden, werd er gesproken met de oprichters en waren er liveoptredens van onder andere Rob de Kay en Vunzige Deuntjes.
Mijn dag begon altijd met mijn mail checken en bijwerken. Ik had voornamelijk contact met influencers en hun management. Daarna maakte ik een to-do lijstje voor die dag. Meestal was ik bezig met persberichten schrijven, en bijhouden op welke websites/blogs/Instagrampagina’s er wat over geschreven werd. Tijdens mijn stage heb ik voor verschillende merken gewerkt zoals Biodermal, Naïf, Ceder’s, Wakker Dier, Bloemenbureau Holland, Subway, The Good Roll, Fairphone en elho.
Als je het leuk vindt om te schrijven en geïnteresseerd bent in influencermarketing en pr is dit zeker een stage voor jou! Het kantoor zit in de prachtige Vondelkerk waardoor we heerlijk een rondje door het Vondelpark konden lopen tijdens de lunch. Kijk even op de website van de Gardeners voor openstaande vacatures als je geïnteresseerd bent.