L’Oréal Nederland
Het bedrijf waar ik stage voor heb gelopen, is L’Oréal Nederland. Het bedrijf is gevestigd in Hoofddorp. L’Oréal is een internationaal FMCG-bedrijf opgericht in Parijs die als missie heeft: Beauty for all. Iedereen moet zich mooi kunnen voelen en L’Oréal heeft als missie om te inspireren op basis van de diverse ideeën van beauty. Ze zijn ervan overtuigd dat er geen uniformiteit is op het gebied van schoonheid en zijn geïnspireerd door die diversiteit om hun beauty aanbod te innoveren. Ze richten zich daarmee op 4 product markten met onderscheidende 36 merken:
– Consumenten producten (e.g. Maybelinne, Essie, Garnier, L’Oréal Paris etc.)
– Professionele producten (e.g. Kérastase, Redken, Matrix, L’Oréal Professionel etc.)
– Luxe producten (e.g. Yves Saint Laurent, Armani, Lancôme etc.)
– Active cosmetics producten die alleen verkrijgbaar zijn bij de apotheek (Vichy, La Roche Posay, Biotherm etc.)
Stage tijdens corona
Mijn stage begon in februari en toen ik de eerste keer naar Hoofddorp afreisde was ik alleen al onder de indruk van het gigantische pant van L’Oréal. 6 verdiepingen met meer dan 400 medewerkers en daar moest ik als corporate communications assistant mee gaan werken en netwerken. De eerste 2 maanden werkte ik op kantoor. Vanaf half maart t/m half mei werkte ik vanuit huis vanwege corona en vanaf juni gingen we langzaamaan weer om de week naar kantoor met een lage bezetting. Door corona zijn een aantal werkzaamheden, zoals het plannen van events veranderd, maar ik ben blij dat ik mijn stage zonder al te veel hinder heb kunnen afmaken.
Mijn stage taken bestonden uit zowel interne als externe communicatie:
-Het maken van nieuwsbrieven voor de medewerkers
-Het meewerken aan een back to office plan tijdens corona
-Het bevorderen van het employer branding image van L’Oréal via LinkedIn
-Het plannen van events zoals Citzenday, maandborrels etc. (pre-corona uiteraard)
-For Women in Science UNESCO project bijhouden
-Informatieve posters maken voor in het pand
-Het implementeren van een nieuwe communicatie methode via Teams
-Editen van video’s voor intern en extern gebruik
-Blogs schrijven voor Medium
-Onderzoek doen
Onderzoek
Ik heb mijn onderzoek gedaan over het employer branding image binnen starters bij L’Oréal. Hierin wilde ik onderzoek wat starters bij L’Oréal belangrijk vinden in een werkgever (bijv. goed salaris. een fijne werkplek, mogelijkheid tot leiding geven etc.). Ervan uitgaande dat starters binnen L’Oréal dezelfde kenmerken zouden kunnen hebben als starters die opzoek zijn naar een baan, kan deze informatie waardevol zijn voor een externe wervingscampagne op LinkedIn.
Een leerzame stage
Wat ik bijzonder vond aan mijn stage is dat ik volledig werd opgenomen in het team. Ik werd bij alles betrokken en mocht overal mijn feedback en mening over geven, zelfs toen we voor het hele bedrijf moesten beslissen of we terug zouden gaan naar kantoor en op welke manier.
Ook zijn er bij L’Oréal elk half jaar 40 stagiaires waardoor je altijd wel aansluiting hebt binnen het bedrijf. Er wordt van alles georganiseerd vanuit het Intern Development Programme om elkaar en het bedrijf te leren kennen, maar vooral ook om alles uit je stage te kunnen halen. Ook zijn is er een online platform aan e-learnings beschikbaar.
Het was ook heel waardevol om communicatie in tijden van crisis mee te maken. Tijdens crises zoals corona wordt corporate communicatie onwijs belangrijk, omdat het iedereen voorziet van cruciale informatie over de continuïteit van werken. Hoewel al mijn events waren afgelast vanwege corona, was het in werk zien van crisis communicatie erg bijzonder en leerzaam.
Aanrader
Kortom, ik zou deze stage zeker aanraden aan andere CW’ers! Het is divers werk, je krijgt een goede stagevergoeding en doordat je met alle afdelingen van het bedrijf samenwerkt, krijg je een goed beeld van het werken bij een multinational.