Het afgelopen half jaar heb ik stage mogen lopen bij de (op dit moment) grootste webshop van Nederland: Bol.com. Het begon allemaal in februari. Op 3 februari pakte ik een bus naar het grote, in Utrecht gelegen kantoor. Werknemers kunnen gebruik maken van vervoer vanaf Utrecht centraal dat wordt gefaciliteerd door het bedrijf zelf, dus dat begon al goed. Ik kwam binnen met een stuk of 60 andere stagiairs. Er was een onboarding georganiseerd voor alle nieuwe stagiairs. Deze bestond uit een presentatie, een rondleiding, een quiz en een gezamenlijke lunch. Vervolgens werd ik opgehaald door mijn supervisor, en voorgesteld aan mijn nieuwe team. Hier begon mijn tijd als customer journey stagiair op de afdeling huis & tuin bij Bol.com. Ik vind deze eerste dag gelijk al erg representatief voor mijn gehele stage bij Bol.com. Alles is binnen het bedrijf goed geregeld en er wordt veel geïnvesteerd in alle werknemers. En ja, ook in de stagiairs.
De twee eerste maanden waren enorm leerzaam en leuk. Ik volgde veel trainingen, zoals in Excel en Photoshop, maar ook trainingen die gingen over de cultuur van Bol.com, of de cultuur van België, omdat het bedrijf ook in dit land opereert. Tijdens deze trainingen leerde ik enorm veel wat ik kon gebruiken tijdens mijn werk, maar leerde ik ook andere stagiairs en collega’s kennen. Twee vliegen in één klap dus! Naast deze trainingen vond ik ook alle vergaderingen erg leerzaam. Elke dinsdagochtend vond er een SCORE-meeting plaats met het hele team. SCORE staat voor een bepaalde structuur binnen de vergadering, zodat alles soepel en effectief verloopt. Hiervan had ik eerder nog nooit gehoord. Tijdens vergaderingen vond ik het interessant te letten op de groepsdynamiek, en kreeg ik ook zelf steeds meer rollen in het gesprek. Dit was spannend, maar ik ben blij dat ik deze vaardigheden heb kunnen ontwikkelen voor in de toekomst.
Een van de dagen die ik niet snel zal vergeten was de dag waarop Amazon haar entree maakte in Nederland. Amazon is de grootste concurrent van Bol.com, waardoor er al maanden naar de komst van deze Amerikaanse webshop werd toegewerkt. Dag en nacht werd het nieuws gecheckt, aangezien niemand precies wist wanneer de webshop in Nederland online ging. Op de dag waarop het zo ver was kwamen sommige collega’s om 6 uur ‘s ochtends al naar kantoor om direct aan de slag te gaan met onze concurrentiepositie, zodat we niet slecht uit vergelijkingen tussen Amazon en Bol.com zouden komen in de media. Ik vond het mooi om te zien hoe een bedrijf zich zo fanatiek inzet en alle teams laat samenwerken om zich te kunnen opwassen tegen een grote concurrent. Normale werkzaamheden gingen deze dag niet door. Alle teams werkten samen en er werd gezorgd voor snacks, fruit en drankjes voor iedereen. Ik ben enorm blij dat ik deze bijzondere dag heb mogen meemaken en zie deze dan ook als één van mijn leukste dagen bij Bol.com.
Na twee maanden brak het Coronavirus uit in Nederland, waardoor 90% van de werknemers van Bol.com thuis moest gaan werken. Hieronder vielen ook mijn team en ik. Dit betekent dat ik meer dan de helft van mijn stage thuis heb gewerkt. Dit vond ik echt jammer en ik had graag nog terug naar kantoor gewild. Gelukkig had ik wel nog genoeg werk te doen en veel contact met collega’s. Dit maakte ook de thuiswerk-periode een fijne tijd om aan terug te denken.
Kortom: een stage bij Bol.com zou ik zeker aanraden. Het is echt een leuk en leerzaam bedrijf, ik zou het zo nog een keer doen!