Ik heb afgelopen periode stage gelopen bij het modetijdschrift Vogue Nederland. Het begon ooit bij Vogue USA, maar sinds 2012 is Vogue ook in Nederland een feit. Wereldwijd is het tijdschrift uitgegroeid tot de invloedrijkste stem op het gebied van mode, lifestyle en cultuur.
Ik liep stage op de marketingafdeling als marketing trainee. Ik was daarbij direct ondersteunend aan de Junior Brand Manager en Brand Manager. Mijn taken waren erg divers, van het schrijven van korte teksten voor het online team tot aan het maken van briefings voor de vormgeving om online campagnes op te zetten. Ook heb ik tijdens mijn stage veel waardevolle relaties ontwikkelt. Door langdurig en intensief contact te hebben met adverteerders en merken bouw je een goede band op, waardoor je je netwerk steeds meer kan uitbreiden.
Maar ook binnen het kantoor van Vogue, wat valt onder uitgeverij Hearst Netherlands, werk je veel samen met verschillende afdelingen binnen de redactie, zoals vormgeving, productie en events. Op die manier krijg je veel mee van hoe andere functies op de redactie er uit zien, waardoor je beter leert begrijpen hoe Vogue als geheel opereert en samenwerkt. Iedereen op kantoor is erg professioneel en heeft verstand van zaken, ook over dingen die niet direct onder hun functie vallen. Dit is een vereiste om goed te kunnen samenwerken, want hierdoor begrijp je het reilen en zeilen van de redactie beter. Daarnaast zijn de werknemers van Vogue erg gezellig. Iedereen heeft een passie voor het blad en voor mode, door de kleinschalige werksfeer leef je samen elke keer weer naar een publicatie toe. Wanneer een event een succes is, of een samenwerking heel goed loopt, voelt dit als een overwinning van iedereen, die ook uitvoerig gevierd wordt. Buiten de contacten op kantoor om heb ik veel gecommuniceerd over de telefoon en e-mail, om nieuwe merken te werven om acties op te zetten voor nieuwe abonnees. Naast de reguliere Vogue komen geregeld ook andere edities uit, zoals Vogue Living, Vogue Man en Vogue Specials. Hierdoor ben je altijd wel druk met een van de bladen.
Mijn onderzoek heb ik gedaan naar de mate van diversiteit in Vogue tijdschriften. Ik heb onderzocht of er in de loop der jaren een verschil was te zien in de mate waarin diversiteit naar voren kwam in de visuele uitingen van het blad. Hieruit bleek dat Vogue sinds 2012 meer divers is geworden wat betreft de huidskleur, lichaamsvorm en leeftijd van modellen.
Een stage bij Vogue Nederland is enorm aan te raden als je meer wilt leren over hoe het er achter de schermen van een groot tijdschrift aan toe gaat. Juist omdat de stage erg intensief is en er vaak meer van je wordt gevraagd dan bij een simpele 9-5 kantoorbaan, krijg je hier ook heel veel kennis, voldoening en waardering voor terug.