Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik in januari begon met mijn stage. Niets vermoedend stapte ik het grote hoofdkantoor op in Amsterdam op de NDSM-werf binnen. Het was een groot en mooi gebouw waar meer dan 750 man hard werkt om HEMA, HEMA te maken. HEMA is een merk en winkel waar ik altijd fan van ben geweest. Het is een leuk, positief en eerlijk merk wat zich inzet voor duurzaamheid. Eigenlijk kent iedereen het en heeft iedereen wel iets in huis van HEMA. Daarom was ik extra tevreden dat ik daar vanaf nu deel van uit mocht maken.
Al snel merkte ik dat de bekendheid van HEMA zorgde voor een interessante stage. De winkelketen wordt gezien als de Nederlandse cultuur en is daarom vaak de maatstaaf voor de media. Men schrijft graag over HEMA, wat de PR erg interessant maakt. Het heeft veel verschillende producten waardoor ik op veel manieren kon leren, hoe PR in elkaar zat.
Toen ik mijn stage begon wist ik niet dat het zo’n bewogen jaar zou worden. Aan het begin van mijn stage mocht ik meewerken aan een leuk project. HEMA zou gaan samenwerken met de interieur-designers van Studio Job. Er kwam een leuke zomerse collectie aan en aan ons de taak om ervoor te zorgen dat dit in alle bladen en op alle platforms te zien was. In samenwerking met het PR bureau gingen we aan de slag om een groot event te organiseren. We kozen een locatie, de influencers, het eten. Het zou een tof event zijn, waar ik enorm naar uitkeek. Helaas kwam er iets heel anders om de hoek kijken. Door de omstandigheden moest iedereen thuiswerken en was er zeker geen sprake van een event. Niet alleen balen van het harde werk en de ervaring die ik moest missen, maar ook mijn stage, die gebaseerd was op het organiseren van events, zou er anders uit gaan zien.
Gelukkig kon ik aansluiten bij het schrijven van persberichten, het organiseren van winacties, seedings en andere leuke acties om voor free publicity te zorgen. Het zorgde voor een heel leerzaam proces. Je moest zorgen dat de verhalen die je schreef, mee gingen met de situatie die er speelde. Een persbericht over koffers zou natuurlijk niemand oppakken, een bericht over de sportkleding, koffie of binnenspeelgoed ging echter als een trein. Ook de financiele situatie van HEMA zorgde voor interessante situaties voor de communicatie afdeling. Wanneer ik naar kantoor mocht voelde het als een echt uitje. Het was interessant om hier op in te spelen en een hele ervaring om dit van huis te doen. Elke dag sprak ik mijn team via Teams en bouwde we alsnog een band op. Gelukkig is de situatie aan het eind van mijn stage verbeterd. Hierdoor heb ik toch het kantoor gevoel een beetje kunnen mee maken.
Mijn stage was zeker anders dan gepland, maar om te leren hoe een bedrijf omgaat met een soortgelijke crisis, is zeker een interessante les om geleerd te hebben.