Tijdens mijn stageperiode heb ik stage gelopen bij marketing onderzoeksbureau MeMo². MeMo² specialiseert zich in het onderzoeken van de cross mediale impact van marketing campagnes. Als een merk een campagne heeft met daarin TV, Radio, Online video en sociale media commercials, kan MeMo² de impact van deze kanalen meten. Het grootste gedeelte van deze inzichten worden opgedaan aan de hand van online vragenlijsten. Uit een panel wordt een steekproef getrokken. Respondenten binnen deze steekproef krijgen ieder een vragenlijst voorgelegd. Een combinatie van de resultaten uit de online vragenlijsten en andere data resulteert in het eindproduct; een studie die het merk inzicht geeft in de effectiviteit van hun campagne. Naast deze traditionele manier van onderzoek heeft MeMo² een nieuwe manier bedacht om gemakkelijk en snel consumenten inzichten te verkrijgen. De THX. app.
De THX. app stelt de onderzoekers van MeMo² in staat om een grote groep respondenten snel een vraag voor te leggen. Gebruikers krijgen een notificatie wanneer er een nieuwe vragenlijst voor hen klaarstaat. Na het invullen van een korte vragenlijst van maximaal 5 vragen, krijgt de gebruiker punten. Met deze punten kunnen later beloningen gekocht worden. Naast deze optie voor snelle interactie met een grote groep respondenten, heeft de THX. app een functie voor audio -en locatietracking. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om deze opties aan te zetten om zo meer punten te verzamelen. De locatietracker stelt de onderzoeker in staat om te achterhalen of de respondent op bepaalde fysieke locaties aanwezig is geweest. Aan de hand hiervan kan contact met bijvoorbeeld buitenreclame vastgesteld worden. Onderzoekers kunnen op deze manier met meer zekerheid zeggen of bepaalde posters of abri’s gezien zijn door de respondenten. De audiotracking herkent aan de hand van audio fragmenten welke reclames er door de respondent gehoord zijn. Het is een soort Shazam of SoundHound voor advertenties. Deze functie stelt de onderzoeker in staat om daadwerkelijke blootstelling aan een reclame te registreren. Specifiek tijdens de COVID-19 crisis bleek de app erg goed van pas te komen.
Dagelijks vroegen we duizenden respondenten over verschillende onderwerpen. Zelf heb ik een onderzoek gedaan over COVID-19 gerelateerde reclames, en hoe goed deze in het geheugen van de consument blijven hangen. Respondenten werd gevraagd welke TV reclame hen de afgelopen tijd in het bijzonder opgevallen was. In het antwoord op open vraag, gebruikte 12% van de respondenten een corona gerelateerd woord. Daarnaast viel het op dat de reclames die het vaakst genoemd werden in deze open vraag, allemaal inhaakte op de corona crisis. Tijdens mijn stage vond ik deze mogelijkheid om duizenden respondenten een vraag te stellen heel erg tof.
Ik vond het heel erg interessant om te mogen werken met dit soort gloednieuwe innovaties binnen commercieel marketing communicatie onderzoek. Daarnaast was het voor mij als student Communicatiewetenschap erg leuk om te zien hoe meerdere vakken uit de studie toepasbaar waren in mijn stage. Het onderzoek wat MeMo² doet is Communicatiewetenschappelijk onderzoek in de praktijk. Elke dag was ik bezig met alle aspecten van onderzoek, het opstellen van vragenlijsten, het bedenken van een goed onderzoeksdesign, data analyse met SPSS, resultaten rapporteren en interpreteren etc. Hiermee had ik me geen betere fit tussen mijn studie en stageplek kunnen bedenken.