CW Stageblog

Het Coronavirus: de impact op KLM

Hoe kwam ik terecht bij KLM?

Een jaar voor aanvang van mijn stage ging mijn eerste sollicitatie de deur uit. Het vinden van een stage moest immers bijna onmogelijk zijn, zoals mij via verschillende leeftijdsgenoten al ter ore was gekomen. Ik solliciteerde bij meerdere grote, bekende bedrijven, gezien mijn interesse hier naar uitging. Ik wilde meemaken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat bij zo’n groot bedrijf. En of ik dat te weten zou komen. Ik solliciteerde onder andere op een functie bij KLM. Na enkele weken kwam een afwijzing mijn kant op. Dat was jammer, KLM leek me zo’n mooi bedrijf om deel van uit te maken. Ik had nog enkele sollicitatiegesprekken bij andere bedrijven, maar het was het allemaal net niet voor mij. In december zag ik opnieuw een vacature van KLM voorbij komen, dit keer voor een functie die perfect op mijn profiel aansloot: Marketing Communications & Brand Stagiaire bij KLM Nederland. Vol goede moed – maar met iets minder hoop door mijn vorige afwijzing – solliciteerde ik opnieuw bij KLM. Enkele dagen later kreeg ik een telefoontje: ik mocht op gesprek komen. Na een paar selectierondes bereikte het goede nieuws mij: ik mocht vanaf 3 februari 2020 aan de slag als stagiaire bij KLM, het bedrijf wat mij vanaf moment één aansprak.

 

De eerste weken

In mijn eerste werkweek was het Coronavirus al groots in het nieuws. Het virus had Nederland nog niet bereikt, maar KLM had wel al besloten de vluchten naar China te schrappen. Toen op 27 februari bekend werd dat ook een Nederlander besmet was geraakt met het Coronavirus, werden alle plannen op de schop genomen. Onontdekt Europa, waarvan de eerstvolgende bestemming begin maart live zou gaan en ik de advertenties had opgemaakt: uitgesteld. Ultimate Diner voor de allerbeste klanten van KLM, waarvoor ik banners en naamkaartjes aan het regelen was: uitgesteld. Maar vooral jammer, KLM’s Geslaagde Actie: gecancelled. KLM’s Geslaagde Actie is een brandcampagne met een winactie. Ieder jaar zijn er zo’n 200.000 middelbare scholieren die eindexamen doen. Wanneer zij geslaagd zijn hangen ze trots te vlag uit, met daaraan hun schooltas. KLM verrast ieder jaar 12 eindexamenkandidaten door twee vliegtickets naar een bestemming naar keuze in hun schooltas te stoppen. Niet alleen was KLM’s Geslaagde Actie de focus van mijn onderzoek, ook was dit de campagne waar ik als stagiaire een groot aandeel in zou krijgen.

 

Wat nu?

Dagelijks wordt er bij KLM Nederland kritisch gekeken naar de campagnes en de evenementen die nog niet zijn gecancelled. Nu het aantal besmettingen in Nederland sterk toeneemt, neemt de angst om te reizen bij de Nederlanders ook toe. Dit houdt in dat KLM minder omzet draait dan gewoonlijk, wat vraagt om drastische besluiten. Ook al heeft dit voor mij als gevolg dat er nu weinig werkzaamheden zijn, ik probeer overal het positieve van in te zien. Een crisissituatie is ook een hele leerzame ervaring. Ik vertrouw erop dat de angst om te reizen bij de Nederlanders gaandeweg zal afnemen en dat mijn werkzaamheden weer zullen toenemen. Mijn onderzoek naar KLM’s Geslaagde Actie kan – gelukkig – wel doorgaan. Ik zal de resultaten helaas niet in de praktijk kunnen toepassen, maar ik hoop voor de komende jaren waardevolle en bruikbare kennis te verwerven.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *