CW Stageblog

Stage lopen bij een startup? Geslaagd!

Ondernemerschap fascineert mij. Het interesseert mij hoe mensen hun creatieve ideeën durven om te zetten in echte producten en diensten. Het zal je niet verbazen dat ik tijdens mijn studie Communicatiewetenschap de minor Entrepreneurship heb gevolgd. Echter, deze minor was ook doorslaggevend voor mijn keuze van de laatste fase van mijn bachelor. Ik wilde stage lopen bij een startup.

In Juni kwam in contact met de eigenaar van de startup Digistudies, een E-learning organisatie welke uitlegvideo’s ontwikkelt voor VMBO, HAVO en VWO examenleerlingen. Digistudies was op zoek naar een stagiair welke de online marketing en communicatie wilde ontwikkelen en implementeren voor het recentelijk gelanceerde online platform. Na een gesprek met de eigenaar van Digistudies werd ik uitgekozen als de online marketing stagiair.

In September begon mijn stage bij Digistudies. In de eerste week werd concreet gemaakt waar mijn werkzaamheden uit zouden bestaan. In de eerste helft van mijn stage lag de focus op de online optimalisatie. Hierbij ging het over het ontwikkelen van zoekmachine geoptimaliseerde content voor het platform, het beheren van de huidige sociale media kanalen, de content creatie voor alle online kanalen en het managen van owned, earned en paid media. In de tweede helft lag de focus op de ontwikkeling en de beginnende uitrol van het marketingplan. Werkzaamheden hadden betrekking op het onderzoeken van de huidige doelgroepen en het vinden van bijpassende marketinginstrumenten om deze doelgroepen te bereiken.

Door de kleinschaligheid van een startup leer je alle interne en externe partners direct kennen. Er dient nauw te worden samengewerkt met alle werknemers om als organisatie op één lijn te blijven. Digistudies betrok mij direct bij vergaderingen, waaronder met developers, om ervoor te zorgen dat de periode van de online optimalisatie zo efficiënt en effectief mogelijk kon verlopen. Ook gaf Digistudies mij veel verantwoordelijkheid. In de ontwikkeling van tekstuele en grafische content, het beheren van sociale media en het management van owned, earned en paid media mocht ik dan ook met veel zelfstandigheid te werk gaan. 

Al zorgde de verantwoordelijkheid en zelfstandigheid ervoor dat ik mij als een volwaardig onderdeel van de startup zag, het was niet direct de ideale werkwijze als stagiair. De structuur en planning veranderde vaak. Het betekende dat mijn werkzaamheden soms niet correct konden verlopen. In de loop van mijn stageperiode merkte ik dat ik meer begeleiding wilde krijgen van mijn supervisor. Naar mijn idee zou het zo duidelijker worden op welke werkzaamheden ik mij het beste kon richten, zowel ten behoeve van mijn eigen ontwikkeling als van de startup. Na een gesprek hierover met mijn supervisor werd de nodige ondersteuning geboden.

Stage lopen bij een startup is dynamisch en een aanrader voor liefhebbers van het ondernemerschap. Het mooiste was om in de praktijk te mogen ervaren hoe een startup functioneert. Hierbij vond ik het vooral interessant om te leren welke marketing en communicatie aspecten cruciaal zijn voor winstgevende resultaten. Het daagt uit om op professioneel vlak creatief te zijn, waaronder door adequaat te reageren op continue interne en externe veranderingen. 

Door stage bij een startup leer je ook op persoonlijk vlak. Zo vraagt het flexibiliteit, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Deze competenties worden op de proef gesteld, maar met goede begeleiding bij de werkzaamheden verbeter je deze des te meer. Door individueel input te mogen geven wordt je echt onderdeel van de startup. Het maakt dat jouw ideeën en een zichtbaar effect hebben op de resultaten. Zo ontdekte ik met mijn onderzoek dat de zoekmachine geoptimaliseerde content leidde tot een toenemende betaalbereidheid en droegen mijn marketingactiviteiten bij aan de bekendheid van het gebruik van Digistudies onder examenleerlingen. Mijn stage bij een startup? Geslaagd!


Posted

in

by

Tags: