CW Stageblog

Online Marketing @ Whello Agency

Sinds september loop ik stage bij Whello. Whello is online marketing bureau gevestigd in de Houthavens van Amsterdam. Whello specialiseert zich met name op het gebied van zoekmachine optimalisatie, online adverteren, websitedesign, inbound marketing en app marketing. Het is een jong en dynamisch bedrijf met ongeveer 35 man in dienst. Alle medewerkers zijn verdeeld over verschillende teams en ik loop als stagiair gedurende zes maanden met elk team mee. Hierdoor leer ik alles over SEO, SEA, social en campagnes. Elk facet van het online marketing vak komt aan bod, wat deze stage erg divers en leerzaam maakt.

De marketing gerelateerde vakken spraken mij tijdens de bachelor Communicatiewetenschap veruit het meeste aan. Daardoor ben ik vooral in het (online) marketing vakgebied gaan zoeken naar een stage. Vervolgens bij een aantal verschillende bureaus langs geweest voor een gesprek. Uiteindelijk had ik bij Whello het beste gevoel, voorwaarden en leermogelijkheden. Whello bestaat uit hardwerkende online marketeers die resultaatgericht werken met als doel om de klanten online te laten groeien. Daarnaast zijn het mensen waarmee je onwijs veel lol kan trappen tijdens en na werk. Een perfecte combinatie als je het mij vraagt.

De eerste paar weken zijn echt voorbij gevlogen. In de eerste week kreeg ik al een aantal eigen klanten, waarvoor ik het SEO-traject moest begeleiden. In korte tijd heb ik leren werken met een flink aantal tools die essentieel zijn als online marketeer. Mijn werkzaamheden binnen het SEO-team variëren van het maken van zoekwoordenanalyses tot aan het bedenken van linkbuilding strategieën en het geven van on-page SEO-adviezen. Na een maand in het SEO-team, loop ik nu mee met het Social team, waarbij ik verantwoordelijk ben voor het opzetten van campagnes op social media. Ik maak advertenties voor klanten en test welke het meest effectief zijn. Er wordt voorafgaand aan het bedenken van zo’n advertentie gekeken naar de fasen van de customer journey, een onderwerp wat overlap heeft met mijn studie!

Al in de eerste maand van mijn stage heb ik een workshop over growth hacking die werd gegeven door twee collega’s in de A’DAM tower mogen bijwonen. Persoonlijk vind ik het erg leuk en leerzaam dat ik als stagiair word betrokken bij activiteiten buiten kantoor om. Omdat deze uitstapjes mij zo bevielen heb ik vanuit de sales afdeling van Whello de verantwoordelijkheid gekregen over een groot project genaamd ‘Whello Events’. Ik mag workshops, lezingen en masterclasses binnen en buiten Whello gaan organiseren. Uiteraard valt dit allemaal binnen het online marketing vakgebied. Ik kies de sprekers uit en mag een toffe locatie in Amsterdam uitzoeken. Heel erg gaaf dat ik hier zoveel vrijheid in krijg!

Voor mijn stageonderzoek ga ik onderzoek doen naar de invloed van de mate van online marketing kennis die een klant bezit op de verwachtingen vooraf de tevredenheid achteraf een online marketing traject. Hierbij ga ik vooral kijken naar klanten die in de eerste fase van de customer journey zitten. In dit kwantitatieve onderzoek ben ik van plan een groot aantal klanten een survey te laten invullen, om vervolgens uit deze data een aantal conclusies te trekken.

Mijn verwachtingen voor de komende maanden zijn dat ik nog veel meer ga leren binnen dit vakgebied, maar ook meer inzicht krijg in welke eisen ik stel aan een baan en vooral wat ik mis in mijn werkzaamheden. Hierdoor krijg ik een steeds duidelijker beeld van welke kant ik op wil gaan binnen mijn carrière. Momenteel ben ik erg gefascineerd door de (online) marketingwereld en ik wil hier dan ook zeker nog meer over leren in de vorm van een masteropleiding en het opdoen van meer werkervaring.

Whello is een absolute aanrader om stage te lopen mocht je geïnteresseerd zijn in de (online) marketing wereld. Hieronder een korte about-us video om je een indruk te geven!

 


Posted

in

by

Tags: