In oktober was het zo ver: ik moest beginnen met zoeken naar een stagebedrijf. Ik had op de radio een keer iets gehoord over video-solliciteren. Tijdens de radio-uitzending zeiden ze dat een video-sollicitatie veel beter werkt dan een brief sturen. Op LinkedIn wilde ik mijn netwerk laten weten dat ik een marketing stage zocht, dus ik besloot om dat te doen door middel van een filmpje in plaats van een tekstuele post.
Het filmpje nam ik op door mijn telefoon op te hangen aan een bierkratje, op een stoel, op een tafel. In het 44 seconde durende filmpje vertel ik kort over m’n studie, dat ik een stage zoek, mijn parttime werkervaring en mijn interesses. Met het programma iMovie bewerkte ik nog even mijn naam en mijn email in het filmpje. Vervolgens deelde ik het op mijn LinkedIn onder mijn ongeveer 300 connecties.
Binnen 3 uur was het filmpje al bijna 20.000 keer bekeken. Als andere mensen op LinkedIn je post liken komt dat gelijk bij hun connecties op de tijdlijn. Ook kan je bericht gedeeld worden, door wie of hoe vaak mijn filmpje gedeeld is kan ik niet zien. Wel hoorde ik via via dat het bijvoorbeeld door een heel groot recruitment bureau gedeeld was.
De contactverzoeken, likes, berichten en mails begonnen binnen te stromen. Het filmpje heeft nu meer dan 98.000 weergaven, is 599 ‘interessant’ gevonden en er zijn 233 commentaren onder geplaatst. Ik kreeg van meer dan 500 bedrijven aanbiedingen van stages. Het was eigenlijk een beetje te veel van het goede, aangezien ik ook super druk was met vier vakken volgen tegelijk en werken. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik ten eerste alleen zou reageren op de grote bedrijven.
Ik ben op gesprek gegaan bij Grolsch, KLM, Nespresso, Hugo Boss en KPMG Nederland. Het was super leerzaam om bij zulke grote bedrijven over de vloer te komen en elke keer de sollicitatie gesprekken voor te bereiden. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bij KPMG Nederland stage te gaan lopen, waar ik super blij mee ben. Ik heb uiteindelijk alle bedrijven bericht die mij hebben benaderd. Het filmpje heeft er ook voor gezorgd dat ik meer dan 700 extra LinkedIn volgers erbij heb, wat super handig kan zijn in de toekomst.
Ik kan iedereen aanraden om een filmpje te plaatsen op LinkedIn of iets anders te doen wat opvalt. Op deze manier zorg je ervoor dat bedrijven jou benaderen en niet andersom!
Link naar LinkedIn filmpje: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6452914948812079106