Mijn stage was er een waar stilzitten geen optie was. Ik liep stage bij Awesome Productions. Dit bedrijf maakt online video’s voor merken, platvormen en bedrijven. Het is een soort van subtiele content marketing. Hierbij moet je denken aan Gesponsorde video’s voor platvormen als LINDA.tv of zelfs tv-programma’s voor History Channel.
Aangezien mijn stage een meewerkstage was, ben ik als een volwaardig medewerker van het bedrijf opgenomen in alle werkzaamheden. Dat betekende dat ik veel verantwoordelijkheid kreeg en echt kon meedraaien met het bedrijf. Op mijn allereerste dag kreeg ik bijvoorbeeld al meteen te horen dat ik de rest van de week op pad ging met een cameraman om afleveringen voor een nieuw programma van History Channel te maken. Op mijn derde stagedag was ik jarig. Ik stond toen op mijn verjaardag midden in de winter ergens in Amersfoort met een cameraman die ik een keer eerder had gezien tussen 8 uur ‘s ochtends en 7 uur ‘s avonds in de vrieskou stil. We hebben daar de hele dag mensen aangesproken om te vragen of ze écht iets historisch hadden meegemaakt. Mocht je benieuwd zijn naar wat voor programma daaruit is gekomen, dan kun je zoeken naar “Mijn History Moment” op History Channel.
Ook mocht ik meewerken aan een grote productie. Hierbij was ik wekenlang bezig met het voorbereiden van een draaidag voor een video voor LINDA.tv. Na al deze voorbereiding mocht ik ook daadwerkelijk mee naar de draaidag zelf. Op deze draaidag moest ik mij dienstbaar opstellen, altijd klaar staan om actie te ondernemen en iedereen op zijn of haar wenken bedienen. Mijn taak was zorgen dat de draaidag zo perfect mogelijk verliep. Alles moest tot in de puntjes geregeld zijn en als er iets fout was, moest ik het zo snel mogelijk oplossen. Hierbij was ik de assistent van Bob Waaijer, mijn stagebegeleider die zelf o.a. producent is. Tijdens deze dag heb ik tussen 5 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds alles gedaan wat hij zei, keihard gewerkt en gewoon puur geprobeerd om zijn leiding te volgen. Dit was zo’n belangrijke opdracht voor mij. Tijdens deze dag heb ik ingezien hoe zwaar het productiewerk kon zijn. Gelukkig heb ik ook ingezien dat het productiewerk ook heel rewarding kan zijn. Na een dag keihard werken, voelde het supergoed om de dag succesvol af te sluiten.
Dit was een van de projecten waar ik fulltime aan heb meegewerkt. Ook kregen de enige andere stagiair en ik de opdracht om met z’n tweeën ons eigen programma te produceren, filmen en monteren. We moesten letterlijk alles zelf bedenken en doen. Uit het niets moest ik alles wat ik tijdens mijn stage had geleerd toepassen op dit eigen programma. Het was een succes! Lang verhaal kort: de presentatrice moest zonder voorbereiding, met alleen haar telefoon en een ov-kaart binnen drie uur een specifieke bekende Nederlander vinden en een challenge met diegene uitvoeren. Dit resulteerde in een spannende klopjacht waarbij we o.a. Gwen van Poorten, André Hazes Jr. en Tess Milne hebben gevonden.
Al met al was deze stage er een waar ik echt heb meegemaakt hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Ik zocht niet naar een saaie marketingstage bij een groot bedrijf waar ik een van de dertig stagiaires was. Ik had geen behoefte aan elke dag op het zelfde kantoor dezelfde dingen te doen. Bij deze awesome stage heb ik echt awesome dingen mogen doen en kan ik met trots zeggen dat ik heb meegeholpen aan echte awesome producties.