Voordat ik koos voor de studie communicatiewetenschappen heb ik lang getwijfeld tussen deze studie en bedrijfskunde. Toen ik de stagevacature van recruitment marketing bij ABN AMRO voorbij zag komen was ik gelijk enthousiast. Dit was de perfecte kans om mijn kennis van mijn studie toe te passen in een bedrijfskundige/ financiële wereld. Het ABN AMRO hoofdkantoor ligt midden in het hartje van de financiële wereld in Amsterdam: de Zuidas. Het eerste moment dat ik de immens grote hal van het hoofdkantoor binnenliep leek het net alsof ik rondliep op de set van Suits. Iedereen was strak in pak, je moest je meerdere keren identificeren om het gebouw in te kunnen en de dames achter de receptie zagen er op en top uit. Ik kreeg gelijk een adrenaline kick en wist gelijk dat ik dit wilde als stageplek.
Tijdens mijn stage maakte ik deel uit van het Employer branding, Sourcing and Communitymanagement team. Dit is een heel open, divers en toegankelijk team waardoor ik mij er gelijk thuis voelde. Op de dagen dat je geen afspraken had kon je met gemak een jeans aan met Nike’s eronder en niemand bekritiseerde elkaar. Dit zorgde onder meer voor een informele en prettige werksfeer. Mijn stage ervaarde ik dan ook als erg prettig en de tijd is voorbij gevlogen. Mijn werkdagen begonnen rond de klok van 9 uur, waarbij er standaard eerst een kop koffie werd gehaald en met collega’s nog het één en ander werd besproken. Vervolgens zocht iedereen een plek uit op de afdeling, want bijna overal binnen ABN AMRO wordt gewerkt met flexplekken. In de ochtend begon ik altijd gelijk aan mijn mail om vervolgens content te maken en te verzamelen voor de content kalender. Het maken, verzamelen en inplannen van content was dan ook mijn hoofdtaak tijdens mijn stage. Hierop was mijn stageonderzoek ook gericht. Ik heb onderzocht of het type tone of voice in vacature posts van invloed is op de attitude van studenten ten opzichte van de vacature post zelf en het employer brand. Hierbij gaat het om de online vacature posts die ABN AMRO doorplaats op haar sociale media kanalen. Er werd gekeken of de tekst boven de vacature post meer informeel en zakelijk moest zijn of juist het tegenovergestelde en een meer formele en toegankelijkere tekst. Naast mijn stageonderzoek en het bijhouden van de contentkalender heb ik tijdens mijn stage de kans gekregen om mee te mogen helpen aan het ontwikkelen van een campagne genaamd: Unigma. Dit is een soort escape room die gebruikt wordt voor de werving van nieuwe werknemers. Na deelname aan de Unigma wordt er per persoon een persoonlijk profielschets gemaakt. Deze profielschets helpt starters zich te profileren op de arbeidsmarkt. Het was een hele leerzame en unieke ervaring om een bijdrage te mogen leveren aan deze campagne.
In eerste instantie keek ik lichtelijk op tegen het stagelopen, maar uiteindelijk zijn de afgelopen 5 maanden bij ABN AMRO voorbij gevlogen. Ik heb veel geleerd, veel prettige nieuwe mensen leren kennen en vooral veel praktijkervaring opgedaan. Ik kan echt zeggen dat ik mijzelf heb zien groeien in de afgelopen vijf maanden. Ik wil mijn mede-studenten meegeven dat ze echt opzoek moeten gaan naar een stage die bij hen past en niet een stage moeten zoeken op basis van aantal werkuren of stagevergoeding. Je zult merken dat je stageperiode voorbij vliegt en dat je jezelf echt ontwikkeld.