CW Stageblog

Een kijkje bij een financieel crisiscommunicatiebureau

Het is officieel, de laatste twee weken van mijn stage zijn aangebroken. Waarbij ik bij aanvang nog dacht dat vier maanden ontzettend lang zouden zijn, kan ik nu alleen nog maar zeggen dat de tijd voorbij is gevlogen. Ik denk dat het er wel grotendeels mee te maken heeft dat ik ontzettend op mijn plek zat en zit en dat ik het eigenlijk alleen maar als een leuke en interessante vier maanden heb ervaren.

In juni ben ik begonnen met het solliciteren bij heel veel verschillende bedrijven binnen verschillende vakgebieden. Ik hechtte hier heel veel waarde aan, omdat ik mijn keuze niet wilde baseren op één sollicitatie. En wat was er een keuze!

Gebaseerd op al die gesprekken is mijn keuze uiteindelijk voor HuijskensBickerton gevallen, waar ik geen enkel moment spijt van heb gehad. Ik heb voor mijzelf als hoogste criteria gesteld dat ik graag veel verantwoordelijkheid krijg, echt wat bij wil dragen en als pluspunt zou ik graag de combinatie willen leggen met bedrijfskunde, waarin ik een minor heb gedaan. Al deze punten zijn bij elkaar gekomen tijdens mijn stage binnen dit financiële crisiscommunicatiebureau.

Dus op 5 september ging het van start en wat was ik, net als iedereen waarschijnlijk, bang dat het werken van 9-5 mij heel zwaar zou vallen na al die jaren studeren en net terug gekomen te zijn van mijn exchange (waar het niveau over het algemeen toch iets lager ligt), maar ook dit viel mij heel erg mee. Tuurlijk zijn er momenten dat je moe bent en dat je in het donker opstaat en in het donker thuiskomt, maar er zijn tegenwoordig zelden bedrijven zonder koffiemachine dus over die middagdip kom je snel heen!

Mijn stage is een crisiscommunicatiebureau wat betekent dat iedere dag anders is. Dit betekent dat een dag rustig kan beginnen maar dat wij op een bepaald moment worden gebeld door een nieuwe klant waarop wij ons meteen moeten focussen. Dit heeft als nadeel dat het soms heel rustig kan zijn en soms heel druk, maar daar moet je binnen dit vakgebied wel op voorbereid zijn. Mijn dagelijkse bezigheden waren daarom ook zeer divers. Ik had uiteraard een ondersteunende rol maar kreeg ook mijn eigen klant toegewezen op de eerste dag.

Een standaard dag, voor zover daar in de crisiswereld sprake van is, ziet er als volgt uit: rond kwart voor 9 is iedereen op kantoor en liggen alle geprinte edities van de kranten klaar. Vervolgens blader je alle kranten (offline of online) en monitor je voor relevante artikelen voor onze klanten. Dit betekent dat je voor een vastgoedklant niet alleen stukken verzameld over het specifieke bedrijf, maar dat je verder kijkt: wat speelt er in deze sector, wat zijn politieke besluiten die invloed kunnen uitoefenen, wat doen de concurrenten. Vervolgens rapporteer je de artikelen aan je klanten en ga je verder met je dagelijkse werkzaamheden. Buiten crisismanagement (als het bedrijf al in een crisissituatie zit) doen wij hier ook aan reputatiemanagement (zorgen dat een bedrijf niet in een crisis komt). Activiteiten zijn bijvoorbeeld: persberichten schrijven, perslijsten opstellen, contact met de pers, persevenementen organiseren, mediatrainingen geven, communicatieplannen opstellen, memo’s schrijven en Q&A’s opstellen. Zelf vond ik de mediatrainingen het leukste samen met het leren schrijven van een persbericht. Op de universiteit is alles vrij theoretisch, maar bij een stage krijg je ook de praktische vaardigheden die je verder kunnen helpen in je carrière.

 

Als tips zou ik graag willen meegeven:

  • Begin ruim op tijd met zoeken, dit geeft je de tijd om echt goed uit te vinden wat jij leuk vindt.
  • Solliciteer bij meerdere adressen: ook al word je bij allemaal aangenomen, je kunt het altijd nog afzeggen en dit geeft een goed beeld van wat iedere stagegever te bieden heeft.
  • Zoek iets wat aansluit bij je interesses: het is makkelijk om te kiezen voor het bedrijf wat dichtbij is, kortere werkdagen heeft of een hogere stagevergoeding biedt maar uiteindelijk kiezen we nu voor onze toekomst. Het zullen lange dagen zijn als je van 9-5 voor je uit zit te staren.

Tot slot kan ik iedereen die geïnteresseerd is in crisiscommunicatie HuijskensBickerton aanbevelen!

 


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *