Afgelopen vijf maanden heb ik stage gelopen bij BNNVARA, de VARAgids op de communicatie- en marketingafdeling. De VARAgids is het weekblad van BNNVARA, dat wekelijks verschijnt met een gemiddeld bereik van ongeveer 346.000 mensen. In de gids staan verschillende artikelen, interviews en columns die gericht zijn op sociaal maatschappelijke (problemen), politiek en actualiteit. Ik was verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie voor de VARAgids. Tijdens mijn werzaamheden werden ook regelmatig termen uit communicatiewetenschap toegepast, zoals Het primact effect of heuristieken.
Een groot mediabedrijf waar mensen werken met veel marketing ervaring is natuurlijk een onwijs goede omgeving om stage te lopen en een onderzoek uit te mogen voeren. Tijdens mijn introductie kreeg ik te horen dat er een aantal problemen waren waar ze bij de VARAgids tegenaan liepen: Het abonneebestand neemt langzaam af, door zowel natuurlijke sterfte als opzeggers. Daarnaast was er nog geen sprake van een online strategie voor de sociale media en de website. De VARAgids wil met behulp van mijn stageonderzoek kijken wat een goede online strategie zou zijn om toe te passen op het plaatsen van online content. Daarnaast wordt er gekeken in wat voor manier dit effect heeft op de huidige abonnees en mensen die nog geen abonnee zijn. Met de resultaten van dit onderzoek wil de VARAgids een online strategie toepassen voor de sociale media en de website. Om te kijken wat abonnees en niet-abonnees van meer online content zouden vinden is er een onderscheid gemaakt in de houding ten opzichte van frequent content plaatsen en de koopintentie van deze twee groepen. Om zo te kijken waar bij welke groep de interesse ligt en hoe ze hierop in kunnen spelen met het plaatsen van online content.
De VARAgids is een onwijs prettige en leerzame omgeving om stage te kunnen lopen. Ik kreeg veel vrijheid om mijn eigen interesses te kunnen ontwikkelen of uitbreiden, daarnaast werd ik ook goed begeleid in nieuwe dingen. Door ook op een redactie te werken, leer je niet alleen veel op het gebied van marketing, maar ook op redactioneel en journalistiek vlak.
Als je graag in de marketingbranche wil werken, dan zou ik een stage bij de VARAgids dan ook absoluut aanraden. Het is een innovatief bedrijf dat zich bezig houdt met actuele problemen in de samenleving, je goed kan ondersteunen en je de vrijheid geeft om te ontwikkelen, daarnaast staat het ook goed op je CV. Ik blijf van de zomer zelfs iets langer hangen, omdat ik het erg naar mijn zin heb gehad tijdens mijn stage en ze bij de VARAgids ook tevreden waren.